Jaunās ēras pārstāvis. Testa draivs: Lamborghini Urus

0
68
Lamborghini Urus

Aleksejs Aleksejevs

Jā, jā, tas ir viņš – sen gaidītais Lamborghini Urus: pirmais krosovers – superkārs, superkrosovers, pirmais no Super Sport Utility Vehicle segmenta, kur pagaidām vispār neviena cita nav. Tas tiek dēvēts par visātrāko visceļnieku pasaulē.

Urus (tulkojumā no latīņu valodas – “pirmatnējais mežonīgais bullis”) ir īstens selekcijas produkts. Piecvietīgais itāļu superkrosovers ir balstīts uz tās pašas MLB Evo platformas kā Porsche Cayenne, Audi Q7 un Bentley Bentayga, bet četrlitrīgā divturbīnu V8 motora saknes stiepjas no Audi, kam pieder marka.

Dažas Lamborghini raksturīgās detaļas un formas var atpazīt uzreiz: seššķautņu un Y veida elementi, priekšējais pārsegs ar “mugurkaulu” centrā un krustojošās līnijas aizmugurē. Jāpiemin arī muskuļotais tēls un durvis bez rāmja.

Plakanais jumts neradīs problēmas nevienam, kas nav izaudzis garāks par 190 cm, jo iekāpšana ir samērā zema. Taču visādā citādā ziņā telpa ir diezgan plaša. Milzīgajā 616 litru bagāžniekā mierīgi ietilps vairāki čemodāni.

Lamborghini Urus

Automašīnas salonā krāšņums un itāļu meistarība apvienota ar jaunākajām tehnoloģijām. Interjers aviācijas dizaina stilā un iekārtu panelis, kas aprīkots ar trim TFT ekrāniem (iekārtu panelim, informatīvi izklaidējošajai sistēmai un comfort funkcijai, ieskaitot virtuālās klaviatūras funkciju ar rokraksta ievades atpazīšanu), ir veidots, domājot galvenokārt par autovadītāja vajadzībām. Līdz ar to auto vadīšana ir ērta un patīkama.

Atsevišķi jāaplūko elektroniskās vadības un kontroles sistēma ANIMA (Adaptive Network Intelligent Management), kas ļauj automobiļa iestatījumus pielāgot izraudzītajam kustības režīmam. Ir trīs režīmi: Strada – iespējami vienkāršai vadībai, paaugstinātam komfortam un drošībai; Sport – manevrētspējas un auto vadīšanas prieka palielināšanai; Corsa – precizitātes un maksimālas atdeves panākšanai. Trīs režīmi paredzēti braukšanai pa bezceļiem: Neve nodrošina manevrētspēju un drošību uz slidenas virsmas, Terra – komfortu un vieglu auto vadīšanu bezceļa apstākļos, Sabbia ir ideāli piemērota smilšainām virsmām. Un, visbeidzot, režīms Ego ļauj regulēt automašīnas dinamiskās īpašības (stūres vadību, balstiekārtu, vilces spēku) atbilstoši savām vēlmēm un vajadzībām.

Sevi jau gana labi apliecinājušais 4 litru divturbīnu V8 dzinējs ar 650 zirgspēku jaudu (478 kW) ļauj “simtnieku” sasniegt 3,6 sekunžu laikā un 200 km/h – 12,8 sekunžu laikā (elektronika nodrošina maksimālo ātrumu 305 km/h līmenī). Astoņpakāpju automātiskā pārnesumkārba kombinācijā ar pilnpiedziņas sistēmu ar aktīvu griezes momenta sadalījumu nodrošina lieliskas ekspluatācijas īpašības.

Lamborghini Urus

Braucot pa šoseju viskomfortablākajā – Strada – režīmā, var šķist, ka balstiekārta ir mazliet pacieta un pārāk uzmācīga jeb sīkumaina, taču, atklāti runājot, ir jāatzīst, ka šis Lambo nepieprasīs no pasažieriem neko tādu, ar ko nevarētu samierināties. Transmisija pārslēdzas absolūti ideāli, dzinējs vispār nav dzirdams. Bet, tiklīdz jums apniks tēlot paipuisīti, vienkārši divas reizes uzklikšķiniet ar ANIMA sistēmas sviru.   Lai uzzinātu, kā piecmetrīgais “bullis” ar 2145 kg masu uzvedīsies trekā, tika izraudzīts Vallelunga autodroms, kas atrodas 32 km uz ziemeļiem no Romas.

Nu ko, aiziet… Pie garā labās puses Curva Grande pielidojam ar ātrumu zem 200 km/h. Viegli nobremzējam, īsa stūres kustība, atkal uzgāzējam – un Urus, gandrīz nemanāmi pieplokot sāņus, pēkšņi mēģina atraut manu seju ar tādu spēku, ka es pārsteigumā gandrīz nepaceļu kāju! Apeksā man ir vairāk nekā 170 km/h. Mazliet vēlāk borta telemetrija parādīs, ka tobrīd sānu pārslodze sasniedza 1,3 g atzīmi – līmeni, ko kurš katrs sportkārs nemaz nevar panākt!

Dubultais profilētais Cimini iet kā pēc grāmatas: vienā līdzenā lokā, ar minimālām korekcijām. Gāzi grīdā, kreisais līkums, ātrums 220 km/h pēdējā taisnā ceļa posma beigās – un strauja bremzēšana pirms 180 grādu Campagnano. No visa spēka situ pa kreiso pedāli un burtiski uzkaros uz siksnas. Milzīgais krosovers zaudē ātrumu tik strauji, ka galvā ir tikai viena doma: nē, tas nav iespējams, šī mašīna nedrīkst tik ātri apstāties!

Lamborghini Urus

Taču mašīnai par to nav ne jausmas – tāpat kā par pārējiem fizikas likumiem. Tāpēc tā bez jebkādas kavēšanās iznirst cauri virāžai, maigi pieskaras apeksam, bet finālā ieskrienas tā, ka kļūst skaidrs: tādu vārdu kā “nonešana” un “sānslīde” Lamborghini Urus leksikonā gluži vienkārši nav. Es pilnīgi fiziski jūtu, kā milzīgi platie (325 mm!) aizmugures riteņi atraujas no asfalta un ar nelielu priekšējo riteņu piepalīdzību palaiž krosoveru tieši tur, kur tiks pagriezta stūre. Ne mazākā mājiena uz disbalansu – tikai ārpasaulīga, biedējoša efektivitāte un neticama viegluma izjūta.

Vai zināt, kā sajūtami šie 650 zirgspēki un 850 Nm launch – kontroles režīmā? Krosovers viegli iesēžas ar aizmugures riteņiem, saspiež asfaltu ar riepām it kā ar plaukstām, bet, tiklīdz tiek atlaista bremze, atraujas no ceļa tā, ka šķiet – starta laukumā paliks vien četri mazi krāteri.

Es lieliski saprotu, kāpēc Urus brauc tā, kā tas brauc. Gluži vienkārši nevienam citam nav tik liela dažādu lietiņu arsenāla, kas palīdz par katru cenu palikt trajektorijā un paveikt neiespējamo. Pilnībā vadāma šasija, aktīvi stabilizatori, adaptīvi amortizatori, aktīvs diferenciālis uz aizmugures ass, ārkārtīgi sarežģītas, kompleksas LPI (Lamborghini Piattaforma Inerziale) smadzenes, kas uzreiz aprēķina no visiem datu devējiem saņemtos signālus un dod komandas sistēmām.

Elektronikai palīdz arī mehānika: Urus jau standarta komplektācijā ir aprīkots ar pasaulē jaudīgākajām “vieglajām” bremzēm – oglekļa keramika 370 mm diametrā aizmugurē un 440 mm priekšpusē! Prezentācijas bezceļa daļai organizatori Vallelunga nomalē izveidoja īstu rallija – krosa trasi un aicināja pa to “vālēt” no visas sirds.

Lamborghini Urus

Šeit Urus pārvēršas. Amortizatori atslābst, pneimobaloni paceļ virsbūvi (maksimālais klīrenss – 248 mm), 48 voltu elektromotori pārstāj griezt stabilizatorus, faktiski tos atvienojot, un, lūk, automašīna, kas tik tikko trekā bija cieši sažņaugta kā dūre pirms sitiena, pēkšņi sāk nesties pa grāvjiem un gravām ar pludmales bagija cienīgu azartu!

Balstiekārta bez problēmām iztur nopietnas bedres, nav pat ne mazākās šūpošanās, visceļnieks piezemējas pārliecināti. Ja Corsa “sacīkšu” režīms ir pavēlējis diferenciāļiem ieskrējiena laikā saglabāt stabilitāti, lai kas arī notiktu, tad grants Terra – tā jau ir pamatīga slīdēšana, kas “ieslēdzas” ar vieglu kājas kustību. Es jums zvēru – tās ir divas dažādas mašīnas! Vienojošais faktors ir tas, ka nevienai no tām netraucē “dzīvot” stabilizācijas sistēma, pat ja to speciāli neatslēdz.

Vienīgais, kā pilnai laimei pietrūkst, ir skaņa. Nē, motoram ir lielisks tembrs – augsts, kaislīgs, nikns, bet izplūdes gāzu sistēma no sirds “apšauda” sekotājus. Tomēr tas viss notiek klusāk, nekā drīkstētu būt īstā Lamborghini. Runā, ka tas tā ir stingro sertifikācijas prasību dēļ. Vēl runā, ka Urus drīz iegūs “sporta” izplūdes sistēmas opciju – un tad jau uz visiem laikiem pārvērtīsies simtprocentīgā Lamborghini.

Lamborghini Urus

Protams, neviens nedzīs Urus uz treku vai “ofroudu”. No šā auto pirmām kārtām tiek prasīta spēja nesaspringti braukt pa maršrutu “māja-birojs-klubs” un nodrošināt maksimāli autentisku lambo vidi.

Speciāli Urus vajadzībām itāļi pusotru gadu paplašināja un modernizēja savu rūpnīcu Sant’Agata-Bolognese. Piecvietīgais Urus ar visu savu sportisko raksturu tomēr ir vispraktiskākais un attiecīgi vispārdotākais Lamborghini. Ieplānotais apjoms ir 3500 eksemplāru gadā – tieši tikpat, cik Huracan un Aventador kopā.

Iepriekšējo pasūtījumu skaits jau būtiski pārsniedz normu. Turklāt Urus cena nav nereāla. Plānots, ka ar sākotnējo cenu – 175 tūkstoši eiro – par dažādām opcijām savāksies vēl aptuveni 35 tūkstoši, tātad kopā “tikai” 210 tūkstoši –  par automobili, kas atklājis jaunu auto ēru.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY