Testa brauciens: Kosmiskais samurajs Lexus LC500

0
13
lexus

Aleksejs Aleksejevs

Koncepts LF-LC, kuru Lexus piedāvāja jau 2012. gadā Detroitā, bija pārāk galvu reibinošs, pārāk traks, lai to pārvērstu par ikdienas automobili.

Pieci gadi no koncepta līdz sērijai – tas mūsdienās ir ilgi. Bet ne jau velti japāņi nesteidzās. Pirmkārt, viņi koncepta dizainu saglabāja gandrīz neskartu. Otrkārt, “uzvilka” šo skaistumu uz savas jaunākās platformas GA-L (Global Architecture-Luxury, mašīnām ar motoru priekšpusē un vadošajiem aizmugurē). Treškārt un galvenokārt – bezkompromisa veidā atrisināja vispretrunīgākos uzdevumus.

Ar daudzsviru priekšējās piekares konstrukciju vien nopūlējās veselu pusgadu, lai gan tā, gan 21-collas riteņi “palīstu” zem garā fenomenāli zemā pārsega, turklāt netiktu zaudēts nedz imidžs, nedz draiva kvalitāte. Rezultātā virsbūve izdevās cieta, samērā viegla un bagāta ar dažādiem materiāliem: šeit ir gan tērauds, gan alumīnijs, gan ogleklis – atbilstoši devīzei “vajadzīgie materiāli vajadzīgajās vietās”. Dzinēju no priekšpuses aizbīdīja uz bāzi, akumulatoru pārcēla uz bagāžnieku, no rezerves riepām atteicās par labu run-flat riepām – rezultātā izsvarojums pietuvojās ideālam, smaguma centrs pazeminājās. Vadītāju nosēdināja masas centrā – tā, lai būti ērti un arī redzamība būtu laba. Jā, mašīnā ir tikai divas pilnvērtīgas pasažieru vietas. Aizmugurē pat bērnu celīšiem vietas būs par maz, un bagāžniekā var ielikt vien dažas somas. Taču tas bija to vērts.

lexusKāds šajā mašīnā saskatīs impērijas Stromtrooper automobili no “Zvaigžņu kariem”, kāds cits – vienvietīgās kapsulas siluetu no Star Trek. Taču pilnīgi skaidra un neapstrīdama ir viena lieta: Lexus LC500 dizains ir kosmisks.

Šķietami haotiskie priekšējās LED optikas lukturi ar asiem dienas gaitas lukturu rotājumiem, kas ir vieni no plānākajiem un kompaktākajiem gaismas diožu lukturu blokiem pasaulē, ierāmē gigantisko radiatora resti ar lielu, izstieptu rombveida zīmējumu, kas no augšējās daļas it kā noviļņo uz leju un tur transformējas daudz noteiktākā vienādmalu rakstā. Tā ir vārpstveida restes evolūcija, ko Lexus apstiprināja jau pirms pieciem gadiem, un zīmola vēstījums par to, kādi modeļi parādīsies dažos nākamajos gados.

Aizmugures lukturi – gatavais acu apmāns. Gaismas diožu lukturi iebūvēti tā, ka, uz tiem skatoties, rodas pilnīga pārliecība, ka tie LC500 virsbūvē iestiepjas līdz pat 30–40 cm dziļumam. Protams, tā tas nav. Taču paskats, it īpaši tumsā, ir kosmisks.

Jaunā Lexus kupejas flagmaņa interjerā novatorisms nav tik uzkrītošs. Bet vienalga – visur, kur vien interjeram varēja piešķirt kādu kosmisku noti, neatsakoties no komforta, tas ir izdarīts. Paskatieties kaut vai uz durvju rokturiem bez aizsargrāmjiem – tie itin kā izaug no durvju paneļa. Arī pašas durvis – ar komplicētu elkoņa balsta elipsi, apšūtu ar alkantara audumu.

lexusVienotā jēdzieniskā kompozīcija, kas izturēta visā automobiļa priekšējā daļā no centrālās konsoles līdz pasažieru durvīm un sastāv no lielformāta displeja, Lexus firmas pulksteņa uz melna fona un karbona paneļa ar sniegbaltu LED elementu, līdzinās “pārcilvēku” kuģa vadības punktam no Ridlija Skota filmas “Prometejs”.

Zem Lexus flagmaņa pārsega ir 5 litru V8 atmosfēras dzinējs ar 477 zirgspēku jaudu. Tas gan nav aprīkots ar turbīnu, tomēr ir dzinējs ar kombinētu ciklu. Maksimālajos režīmos, kad nepieciešama maksimāla atdeve un efektivitāte, tas strādā pēc Otto cikla, bet mierīgas ekspluatācijas apstākļos motors, ietaupot degvielu, pāriet uz Atkinsona ciklu.

Savukārt piedziņa – aizmugures riepām. Klasika! Mērķis saglabāt tradicionālās auto vērtības un “veco skolu” ir cieņas vērts, un tomēr – vai Lexus nepaliks nesaprasts, ņemot vērā tā inovatīvo un kardināli jauno ārieni?

            Tomēr LC500 galvenais inovatīvais moments ir 10 pakāpju “automāts”. Jā, jā, 10 pakāpju! Kāpēc nepieciešami tik daudzi pārnesumi? Pirmkārt, lai samazinātu katru no tiem, tas ir, uzlabotu kārbas ātrumu. Turklāt pārnesumkārba ir parasts hidrotransformators, tomēr Lexus inženieri apgalvo, ka tā darbojoties ne lēnāk par robotizētajiem analogiem. Liekot roku uz sirds, atļaušos gan viņiem nepiekrist. LC500 nav sacīkšu bolīds, tā ir solīda mašīna (cik vien solīda var būt 477 zirgspēku automašīna). Pārnesumkārba ar saviem uzdevumiem tiek galā labi, bet ne vairāk. Nekādu “ak!” pēc iepazīšanās ar šo kārbu nebūs. Tā ir sprigana – bet arī triviālais 8 pakāpju ZF ir ne mazāk sprigans. To atzīst arī pašā Lexus, sakot, ka LC500 – “grand tourer” – ir kupeja komfortablai un ātrai sevis un viena ceļabiedra pārvietošanai no punkta A uz punktu B. Majestātiskajam flagmanim, kam jābūt superātram ne pēc statusa, visas šīs sacīkšu fīčas ir liekas.

Manuprāt, līdzsvars starp ātrumu un komfortu šeit izturēts gandrīz vai ideāli. 477 “zirgspēki” un 5 litru V8 540 Nm griezes momenta ļauj LC500 ieskrieties līdz “simtam” 4,5 sekunžu laikā. Tas ir gandrīz vai superkāra cienīgs ātrums. Turklāt ātrums pieaug kā jūras vilnis, nevis kā sprādzienvilnis.

lexusMotora balss ir uzlabota ar akustisko skaņu ģeneratoru, iedarbinot mašīnu, un ar īpašu cauruli pievilkta logam motora panelī – bez jebkādas elektronikas un dinamiskajiem skaļruņiem. Motors aizrautīgi dūc un auro tieši tik skaļi, cik nepieciešams. Pārgāzēšana pazeminājumos gan skan mazliet “maigi”: šauj kā no šautenes, nevis no lielgabala. Daudzsviru piekare apbrīnojami labi “mīkstina” pat asus negludumus. Stūre – precīza, viegla un “garšīga”. “Naglas” un straujus ceļa līkumus mašīna uztver rotaļīgi un ar neviltotu azartu. Kupeja braši iegriežas 180 grādu pagriezienos jaudīgā V8 un filigrāni noregulētās izplūdes sistēmas rēkoņas pavadībā, neganti paātrinoties un izbraucot no līkumiem. Pārliecinātību un “krampi” LC500 neatņemt. Saprotams, ne par kādām sasverēm, šūpošanos un neprecīzām reakcijām nevar būt ne runas.

Aiz automašīnas dabiskajām reakcijām patiesībā slēpjas samērā moderna mehatronika: gan elektrostūre ar mainīgu pārnesumu attiecību, gan aizmugurējās piedziņas riteņi, gan pašbloķējošais diferenciālis, gan amortizatori ar elektronisku vadību. Režīmu ir daudz, un kā “komforta”, tā arī opcionālajā Sport+ režīmā kupeja brauc precīzi, bet plūstoši. Sport pavisam atslēdz sasveri un mazliet savāc šasiju.

Šeit ir viss mūsdienīgais un vajadzīgais, sākot ar aktīvo “kruīzu” un kamerām, beidzot ar lielu displeju uz paneļa un datu projektoru uz priekšējā stikla, bet nav nekā revolucionāra. Braukt bez vadītāja šis auto neprot. Un ar to arī LC500 valdzina visvairāk. Jo gandrīz visi tā konkurenti – datorizētā XXI gadsimta bērni – pārsteidz galvenokārt ar necilvēciskām jaudas un ātruma iespējām. Tās ir mašīnas – roboti, kas prot vairāk nekā to pilots un gandrīz visu arī dara pilota vietā. LC500 nav mazāk spējīgs, tomēr koncentrēts uz cilvēka līdzdalību procesā. Un tu saproti: tā radītāji ar samuraju cienīgu atbildību ir atrisinājuši uzdevumu, kā panākt no automašīnas pareizās emocijas.

lexus

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY