Cory Ness: cilvēks un motocikls

Cory Ness

Aleksandrs Katins

Korijs Ness ir burtiski uzaudzis motocikla seglos. Viņš nemaz nespēj iedomāties, kā varētu dzīvot bez apgleznotajiem divriteņu skaistuļiem – kastomiem. Viņš kļuvis par tādu kā mūsdienu kentauru. Tikai zirga ķermeņa vietā ir motocikls. Viņa paša izgudrots, radīts un apgleznots. Vai arī profesionāļu apgleznots pēc viņa skicēm.

Korijs Ness dzimis Oklendā (ASV, Kalifornijā) 1963. gada augustā. Un, kā mēdz teikt, jau ar mātes pienu uzsūcis arī krāsas smaržu, jo viņa tēvs Arlens bieži vien turpat mājas viesistabā apgleznoja motociklus.

“Dzīvais klasiķis”, “kastomaizinga krusttēvs”, “motociklu pasaules cilvēks leģenda”… Visi šie “goda nosaukumi” attiecas uz Arlenu.

Cory Ness
Korijs Ness 21 gada vecumā kopā ar savu tēvu Arlenu. 1984

Tēva dēls

Pareiza ir tautas gudrība, ka ābols nekrīt tālu no ābeles. Un kur gan citur lai tas ripotu?! Korijs Ness jau kopš mazotnes pārliecinoši turējās motocikla seglos, 10 gadu vecumā patstāvīgi pārkrāsoja savu velosipēdu, bet 14 gadu vecumā nopirka no kaimiņa lietotu motociklu Honda. Zināms, kāpēc – lai pārveidotu. Pārveidoja, apgleznoja ar liesmu mēlēm un braukāja apkārt, bet pēc tam, kad bija diezgan izbraukājies, pārdeva. “Es sapratu, kā vajag darboties: nopērc baiku, saremontē, pārdod un tādā veidā pelni naudu,” saka Korijs. Kad Korijam bija 15 gadu, viņš par 800 dolāriem nopirka izjauktu Sportster. Samontēja. Un tika pie “īsta muskuļu kalna ar motoru”. Tā šo modeli raksturoja Harley. Tādējādi tēvs ar savu motomāniju bija “aplipinājis” Nesu junioru.

Pēc skolas beigšanas, 1981. gadā, Korijs iestājās koledžā. Par galvenajiem priekšmetiem viņš izvēlējās uzņēmējdarbības pamatus, mārketingu un reklāmu. Taču reklāmas kurss viņu pievīla: 80 procenti no visām nodarbībām bija veltīti televīzijas reklāmai. Tāpēc Korijs, viņa paša vārdiem sakot, “turpināja iedziļināties motoindustrijā”.

Cory Ness
Korijs Ness 21 gada vecumā. 1984.
Cory Ness
Korijs Ness 21 gada vecumā. 1984.

Biznesa paplašināšana

1984. gadā kompānija Harley-Davidson sāka izlaist motociklus ar jaunu dzinēju – Evolution. Šis sadarbībā ar Porsche speciālistiem izstrādātais dzinējs bija daudz pilnīgāks par savu priekšteci. Savukārt Korijs kopā ar tēvu sāka izstrādāt jaunas detaļas dzinēja Evo pilnveidošanai.

«1987. gadā mēs sākām izlaist motociklu papilddetaļas no vienlaidus velmētām alumīnija sagatavēm,” stāsta Korijs. – Sākām ar stūres rokturiem. Tomēr vēl bija šaubas: kurš gan gribēs maksāt 80 dolārus par alumīnija rokturi, ja to pašu, tikai gumijas, var dabūt par sešiem dolāriem?!  Tomēr izrādījās, ka pieprasījums ir gana liels. Mēs sapratām, ka par unikālām lietām cilvēki ir gatavi maksāt, un paplašinājām alumīnija produktu sortimentu. Tā arī kļuvām par pirmajiem, kas laida pārdošanā no vienlaidu alumīnija sagatavēm taisītas detaļas.”

Cory Ness
Korijs Ness kopā ar savu tēvu Arlenu.

Ģimenes bizness zēla un plauka. Nu jau darbnīcas Arlen Ness piedāvāto detaļu katalogā bija tikpat kā viss, kas vien motocikla būvēšanai no nulles ir vajadzīgs, – diski, bremzes, rāmji, degvielas tvertnes un spārni, vadības kloķi, pedāļi, piekares, dzinēji …

Drīz vien pieticīgā darbnīca Oklendā tika slēgta. Toties tika atvērts veikaliņš Sanleandro pilsētā. Un vēl nedaudz vēlāk, arī turpat Kalifornijā, Dublinā, uzradās milzīgs (6000 m2) tirdzniecības komplekss, kurā ietilpa kastomu veikals, detaļu noliktava, izstāžu zāle, biroji. Un pat Arlena un pēc tam arī viņa dēla radīto motociklu muzejs. Daudzi no tā eksponātiem bija atpirkti no klientiem. Šis Nesu štābs Dublinā tiek dēvēts par visu kastomaizeru Meku.

Cory Ness
Hawai Buuild-Off Bike. 1955
Rāmis: modificēts Ness Y2K.
Motors: S&S 124-ci (2029 cm3) Evo-Type.
Cory Ness
Strictly Biz-Ness 2. 1995
Rāmis: Ness Dyna Rubber Mount.
Motors: S&S 88-ci (1440 сm3) Evo-Type.

Vienmēr seglos!

Korijs Ness uzskata, ka biroja darbs, protams, ir svarīgs, taču viņam pašam vienmēr esot pilnīgi nepieciešams “sēsties pie stūres un izbraukt uz brīva ceļa, lai apmierinātu savu kaislību uz braukšanu”. To viņš arī apmierina, atkal un atkal sēzdamies jau kopš bērnības ierastajos seglos.

Šī kaislība ir iemiesota katrā viņa projektēto un būvēto motociklu izliekumā. “Jebkura motocikla formai jābūt plūdenai,” savu kredo pauž Korijs. – Katrai detaļai līgani jāpāriet nākamajā. Es nekad neesmu būvējis neko strupu. Visi mani motocikli ir gari izstiepti, brīvi no liekām detaļām un ļoti funkcionāli.”

Cory Ness
Curvaceous-Ness. 1997
Rāmis: Ness-Tail.
Motors: S&S 88-ci (1440 см3) ar Patrika Resinga radiatoru.

Tā tas arī ir. Pietiek tikai paskatīties kaut vai uz, piemēram, Сurvaceous. Šā reljefā zilā baika skice tapa sadarbībā ar konceptuālo mākslinieku Karlu Brouhardu. Motocikla sirds ir dzinējs Evolution 88 ar apgleznotiem sporta cilindriem. Lai motocikls izskatītos pagarināts un iegūtu plūdlīniju formas, tā rāmis, Ness Motorcycles LLC ražojums, un arī svārsts tika izstiepti attiecīgi līdz 12,5 un 5 centimetriem. Korpusa elementi ir roku darbs, izgatavoti no alumīnija loksnēm. Šis modelis pilnīgi pamatoti tiek dēvēts par “katalogu uz riteņiem”.

Cory Ness

Cory Ness
Wedge. 1996
Rāmis: Ness FXR-Style.
Motors: Sputhe 105-ci (1435 сm3) Evo-Type.

Sacensība

Discovery Channel regulāri rīko realitātes šovu Biker Build-off. Amerikāņiem tas ļoti patīk. Godīga cīņa – viens pret vienu, uzvar labākais. Diviem populāriem kastomaizeriem ļoti īsā laikā jāizveido katram savs motocikla modelis. Darbam – no pirmajām skicēm līdz gatavam kameru priekšā braukājošam baikam – tiek atvēlētas 10 dienas. 2004. gadā šajā šovā piedalījās Nesi – tēvs un dēls. Ar balsu vairākumu uzvarētāja lauri tika piešķirti Korijam Nesam, kurš publikas acu priekšā radīja vienu no tolaik pasaulē spēcīgākajiem kastombaikiem.

Kopš tā laika Korijs kā jau lielisks meistars ne reizi vien ieguvis visprestižākās balvas par radītajiem modeļiem un inovatīvo dizainu.

Cory Ness

Cory Ness
Hard Rock. 2004
Rāmis: Ness Y2K.
Motors: Feuling 3-cil.

Turpinājums seko

Šobrīd Korijs un viņa tēvs ir Polaris konsultējošie dizaineri. Šī kompānija ražo modernos motociklus Victory. Ar abu Nesu tiešu līdzdalību radīts unikālais modelis Vegas. Viņi attiecīgajai tehnikai adaptējuši un izstrādājuši jaunu tūninga līniju un ieviesuši izmaiņas sērijveida motociklu dizainā, katram motociklam piešķirot savu individualitāti. Turklāt tēvs un dēls Nesi ir tādu slavenu zīmolu kā American Iron Horse, Victory, Big Dog oficiālie dīleri. Viņi pilnveidojuši motociklus American Iron Horse un kā modeļa Stalker bāzi piedāvājuši uzticamo, jau daudzas balvas izcīnījušo rāmi Ness Y2K.

Tagad Korija Nesa pamatnodarbošanās ir jaunu motocikla detaļu izstrāde, jo galveno peļņu kompānijas Ness Motorcycles LLC budžetā tomēr ienes ne jau ekskluzīvo baiku būve, bet gan parastu motociklu rezerves daļu un ierindas raideru aksesuāru tirdzniecība. “Kastomus mēs izmantojam jaunu produktu popularizēšanai, bet visvairāk detaļu tik un tā iegādājas motociklu Harley-Davidson īpašnieki.”

“Nav mazu vai nesvarīgu darbu. Ja darbam jābūt padarītam, tad tas jādara.” Šie Korija vārdi savā ziņā ir kļuvuši par Nesu ģimenes devīzi.

Cory Ness

Cory Ness
Triple Thread. 2004
Rāmis: Kurta Vintera modificētais Ness Y2K Softail.
Motors: Feuling 3-cil.