Superkrosovers Bentley Bentayga: Izmēģinājuma brauciens

0
44
Bentley

Bentayga tika radīts četru gadu laikā, un šobrīd ir skaidrs, ka potenciāli vismasveidīgākais projekts šobrīd jau kļuvis par dārgāko Bentley projektu.

Par krosovera piederību tieši firmai Bentley liecina tai raksturīgais radiatora režģis un gaismas diožu tehnika, kam piešķirtas arī unikālas īpatnības. Priekšējās gaismas diožu optikas centrā zem ieliktņiem, kas krāsas ziņā neatšķiras no virsbūves, izvietoti logu tīrītāji, savukārt aizmugurējiem lukturiem dizaineri piešķīruši segmentus, kas pēc formas atgādina burtu „B”.

BentleyKrosoveram ir panorāmas logs, kas veidots no diviem paneļiem (kopējais laukums – 1350 mm2) un tiek iedarbināts ar elektropiedziņu, un stilīgu viegla sakausējuma riteņu disku komplekts (disku izmērs atkarībā no versijas ir 20–22 collas).

Tāpat kā jaunais Q7, arī Bentayga būvēts uz MLB platformas garās bāzes versijas ar divām svirām priekšpusē un daudzsviru arhitektūru aizmugurē, taču Bentayga ar saviem brangajiem „gurniem” un masīvo aizmugures statni izskatās drīzāk pēc bezceļu auto, kaut arī tā plūdlīniju forma nav sevišķi izteikta: aerodinamiskās pretestības koeficients Сx ir 0,34; salīdzinājumam: Q7 – 0,32. Kompozītā aizsardzība zem bufera ir bezceļu mašīnas īpatnība.

BentleyBritu pirmdzimto Bentayga tā izstrādātāji apveltījuši ar greznu salonu. Īpaši jāpiemin uzlabotā multimediju sistēma ar Touch Screen un diagonāli 8.0”, kas atrodas uz centrālās konsoles un aprīkota ar 60 GB cieto SSD-disku, kā arī vairākas planšetes ar diagonāli 10.2”, kas paredzētas aizmugurē sēdošajiem pasažieriem.

Priekšējie sēdekļi ir vidēji cieti, toties plati: slaidam autovadītājam mazliet palīdzēs maināmais sānu atbalsts, arī pie spilvena. „Bāzē” aizmugurē – manuāli regulējams muguras slīpuma leņķis. Atsevišķi sēdekļi – ar servopievadu un masāžas funkciju. Četrzonu klimata kontrole ar noņemamu pulti – “bāzes” aprīkojums.

BentleyKlienta izvēlei tiek piedāvātas trīs audiosistēmas, tostarp Naim for Bentley ar 18 skaļruņiem, kuru kopējā jauda ir 1950 vatu. Automašīnas priekšējos sēdekļus iespējams regulēt pēc 22 parametriem. Iekšējās telpas apdarē dizaineri izmantojuši tikai augstas kvalitātes ļoti dārgu 15  nokrāsu (!) ādu, septiņu (!) šķirņu koka ieliktņus un, protams, metālu. Īpašniekam var tikt piedāvāts iemontēt mašīnā arī ar briljantiem inkrustētu Breitling zelta pulksteni Mulliner Tourbillion 150 tūkstošu eiro vērtībā.

BentleySavam bezceļu auto uzņēmums piešķīris biturbo benzīna agregātu ar 12 cilindriem, kuru darba tilpums ir 6000 kubikcentimetru. Bentley pārstāvji apgalvo, ka šis motors salīdzinājumā ar tam līdzīgajiem esot tehnoloģiskajā ziņā vismodernākais pasaulē! Agregāts darbojas pārī ar astoņu diapazonu automātu, un tā jauda ir 608 ZS (6000 apgr./min), bet vērpes moments 900 Nm tiek sasniegts jau ar 1250 apgr./min un saglabājas līdz 4500 apgr./min.

No vietas līdz pirmajam „simtam” krosovers ieskrienas vien kādu četru sekunžu laikā. Maksimālais ātrums arī ir iespaidīgs – 305 km/h – un apstiprina visātrākā SUV titulu šajā klasē.

BentleyBentayga ieguvis pneimatisku daudzrežīmu konstrukciju, kas aprīkota ar klīrensa augstuma regulējumiem: Low, Normal, High1 un High 2. Pēdējo, starp citu, labāk ieslēgt bezceļa apstākļos. Automašīnai ir arī tāda funkcija kā „pakaļgala” nolaišana ērtākai dažādu kravu iekraušanai bagāžas nodalījumā.

BentleyPilnpiedziņa – ar nesimetrisku pašbloķējušu diferenciāli: pēc noklusējuma atgriežas 60% vērpes momenta. Līdz 85% vilkmes Torsen spēj nosūtīt uz aizmugures asi, bet līdz 65% – uz priekšējo asi. Ņemot vērā klientu vēlmes, aktīvā aizmugurējā reduktora izmantošana atzīta par nelietderīgu – starpriteņu diferenciāļi ir brīvi, ar nevēlamu izslīdi cīnās ESP, iedarbinot bremzes.

Aktīvie stabilizatori – ar elektromehāniskām slēdzenēm. Tie ļauj ne tikai cīnīties ar sasveri uz asfalta, bet arī palielināt piekares artikulāciju bezceļa apstākļos.

Bentley„Bāzē” ir četri braukšanas režīmi (Sport, Bentley, Comfort un Custom), bezceļu paketē – 8. Precīzs noregulējums – caur izvēlni. Palielināt klīrensu iespējams tikai tā, bet virsbūvi nolaist vai fiksēt paceltā stāvoklī var ar „dzīvajām” pogām. Dators pateiks priekšā, uz kuru pusi pagriezti riteņi, atspoguļos piekares gaitu un sānsveri – kā uz centrālā displeja, tā arī uz iekārtu paneļa.

Par pogām un slēdžiem. Iespējams, ka ne viss šeit ir pareizā vietā, tomēr darbojas precīzi.  Spēka agregāta režīmu vadības ripa – selektors un šasija ar iebūvētu startera taustiņu – patīkami nospriegojas pagrieziena laikā un fiksējas ar skanīgu klikšķi.

BentleyBentley manierēs var atpazīt jaunā Audi Q7 dzīvesprieku, ko apliecina agregāta bāze. Tikai Bentayga ir daudz aktīvāks vidutājs starp autovadītāju un ceļu. Testa mašīnas riteņu diametrs ir 21 colla, un Bentley pret ceļa negludumiem ir daudz jutīgāka nekā Q7: pneimopiekares ar adaptīviem amortizatoriem pēc savas konstrukcijas gan ir vienādas, tomēr atšķirīgi kalibrētas. Bentley, kaut arī tā masa ir par 400 kg lielāka nekā Audi, tomēr daudz labāk patiks draiveriem, jo nodrošina daudz stiprāku atgriezenisko saikni. Pats auto vadīšanas process ir interesants un aizraujošs.

BentleyBentayga vienlīdz labi jūtas gan uz autobāņa, gan pilsētā, gan uz serpentīniem. Galvenais – neuzbraukt pārāk augstu, kur ceļš kļūst pārlieku šaurs – nekādi aktīvie stabilizatori tur nelīdzēs: visu nosaka fizika. Griežot smago krosoveru straujos līkumos, labāk nesteigties. Jāatzīmē, ka Bentayga ir viena no retajām mašīnām, kuras gabarītus es uzreiz tīri intuitīvi sajūtu – pēc platajiem spārniem. Firmai raksturīgie slīpētie izliekumi ir ne tikai stilīgi, bet arī praktiski.

Uz bezceļa stabilizatoru slēdzenes atveras, uzlabojot un saasinot artikulāciju, bet brīvgaita nepārsniedz 225 mm, savukārt pret buksēšanu mašīna cīnās tikai ar bremžu palīdzību – starpriteņu bloķēšanas nav.

BentleyKrosovera “bāze” ir aprīkota ar palīdzības sistēmu braukšanai pa slīpām nogāzēm. Atšķirībā no sedana Flying Spur, pie šīs mašīnas stūres sēsties ir interesanti, tāpēc es šo jaunumu neapzināti salīdzinu vienīgi ar kupeju Continental GT. Un, protams, ar tās tuvāko radinieku Audi Q7. No tā Bentley Bentayga nedaudz atpaliek tikai pēc sniegtās brīvības izjūtas, jo tai ir masīvs vecmodīgs priekšējais panelis un tāpēc te ir mazāk “gaisa”.

Es teiktu, ka Bentayga pat režīmā Komfort ir izturīgāka nekā Q7 „dinamikā”. Slikti ceļi man netrāpījās un speciāli tos meklēt nebija laika. Savukārt uz retiem nelīdzenumiem, tādiem kā kanalizācijas lūkas vai tiltu salaidumi, mašīna ar visu savu ķermeni trīc, taču saglabā stabilitāti. Stūre visu laiku mazliet, tomēr jūtami vibrē. Tas nenovērš uzmanību un nesagādā nekādas neērtības – tikai piešķir dzīvei papildu krāsas.

BentleyBentley ir vislabāk sabalansētākais rūpnīcas algoritms. Arī paši inženieri to uzskata par optimālu. Es piekrītu. Piemēram, režīmā Sport piekare ir daudz izturīgāka pret bedrēm un izciļņiem un virsbūve izteikti pielāgojas ceļa segumam. Mana galvenā pretenzija pret “sportu” ir nevajadzīgi saspiestā stūre. Tāpēc es izvēlos programmu Custom, kas ļauj atsevišķi precizēt iestatījumus dzinējam ar kārbu, kā arī piekares un pastiprinātāja iestatījumus.

Galvenais skaņas komponents – dobja, mīksta rūkoņa. Zem pārsega, kur mutuļo visa galvenā dzīve, skaņa ir klusāka. Bentley nekaunas no sava baritona, bet arī lieki to neizmanto. Pat pilnas slodzes gadījumā troksnis paliek pieklājības robežās.

Vai reklamētais maksimālais ātrums ir reāls? Līdz 300 km ieskrieties es neriskēju: ceļš mitrs, riepas arī nebija tās ātrākās – vissezonas Pirelli Scorpion Verde. Īstenībā jau arī klientam tik augsts maksimālais ātrums nemaz nav vajadzīgs: pietiek ar apziņu, ka Bentley to var sasniegt. 150–250 km/h diapazonā krosovers demonstrē tādu entuziasmu, ka par tā maksimālajām iespējām nerodas ne mazākās šaubas. Uz degvielas padevi reaģē ātri, bet ne pārlieku strauji – atbilstoši savam statusam.

BentleyBentayga ir pirmais patiešām ikdienai piemērotais Bentley. Mani nebūt nepārsteidz tas, ka sākotnējais ražošanas plāns tika palielināts no 3500 līdz 5600 mašīnām gadā. Bentley ir ļoti paveicies ar agregāta bāzi: šoreiz viss tika aprēķināts agrākās projektēšanas stadijās nekā gadījumā ar Continental. Tagad tehnika ir liela priekšrocība konkurences cīņā. Sacensties gan pagaidām nav ar ko. Turklāt modeļu rindas paplašināšanas perspektīvas ir drosmīgas: jau apstiprināta dīzeļa versijas izlaišana 2017.gadā, bet vēlāk parādīsies hibrīda modifikācija, proti, iespēja uzlādēt mašīnu no sadzīves elektrotīkla.

Kas nepatika? Jo vairāk domāju par Bentayga, jo grūtāk atbildēt uz šo jautājumu. Šķiet, ka par šīs mašīnas galveno trūkumu varētu uzskatīt zināmu ikdienišķumu, ja vien nemēģina “gāzēt uz pilnu klapi”. Bet tieši tāpēc jau šis krosovers būs pieprasīts! Tas ir pilnīgi jauns Bentley veids.

Bentley

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY