Leģenda: Buick Centurion XP-301 Concept. 1956

Legend

Buick Centurion XP-301 Concept. 1956

Šis automobilis, ko leģendārā Hārlija Ērla vadībā izdomāja dizainers Čaks Džordans, ar visu savu izskatu ziņoja: lidojumam gatavs! Un līdzdalībai kosmiskajās sacīkstēs arī. Tas kļuva par “aerokosmisko” Buick Le Sabre un Firebird trio turpinātāju, kas vairāk līdzinājās reaktīvai lidmašīnai, nevis automobilim.

LegendModeli demonstrēja izstādē Motorama. Ar šo mašīnu korporācija parādīja, ka tiek apvienotas jaunākās tehnoloģijas un žilbinošs dizains, kas atbilst laika garam. Četrvietīgais divdurvju automobilis dižojās ar tolaik populāro krāsojumu divos toņos. Jumts bija pilnībā caurspīdīgs, radot iespaidu, ka apsedz iznīcinātāja kabīni, nevis sauszemes transportlīdzekli. Un šis caurspīdīgums hardtop konstrukciju pārvērta gandrīz par elegantu un ātru kabrioletu. Tiesa, salonā gaiss ļoti drīz kļuva smacīgs. Problēmu risināja divi gaisa ņēmēji: pa tiem salonā ieplūda gaiss, atsvaidzināja to un caur vārstiem aizmugures daļā izplūda. Tiklīdz atvērās durvis, priekšējie sēdekļi automātiski atvirzījās atpakaļ, lai būtu ērtāk automobilī iekāpt un no tā izkāpt.

Legend LegendCenturion apgādāja ar unikālu pārnesumselektoru un spidometru, kas gluži kā lidmašīnas aparāti griezās pats. Vēl bija arī radio ar satriecošu dizainu.

LegendTaču par Buick Centurion XP-301 galveno rozīnīti, šķiet, kļuva mašīnas astes daļā iemontētā platleņķa televīzijas kamera. Aizmugurē braucošo mašīnu attēlus tā pārraidīja uz miniatūru melnbaltu ekrānu. Tas kompensēja atpakaļskata spoguli, kas dizaineriem nepatika. Tāpēc viņi mašīnā ar caurspīdīgu jumtu un lielisku pārskatāmību ierīkoja veselu kabeļu telestudiju.

Legend LegendZem automobiļa motora pārsega novietoja pieclitrīgu astoņcilindru dzinēju, karburatoru, ar rokām montētu iesūcošo kolektoru. Mašīna tā arī palika par konceptauto, par nesasniedzamu sapni. Lai gan jāteic, ka tas bija ģeniāls GM reklāmas pasākums ar mērķi parādīt, uz ko ir spējīgi dizaineri!

LegendGāja gadi, un Buick Centurion tomēr parādījās pārdošanā. Tomēr tas bija pavisam cits automobilis, kas no iepriekšējā saglabājis tikai nosaukumu. Galīgā, pareizāk sakot, jaunā Buick Centurion versija tirgū noturējās no 1971. līdz 1973. gadam. GM darbinieki pirmo, 1956. gada Centurion saglabāja, bet pēc tam nodeva Flintas (Mičiganas štats) Sloan Museum glabāšanā.

Legend Legend