Lexus ar kosmisku veidolu: Lexus NX 300h izmēģinājuma brauciens

0
15
Lexus NX

Lexus nolēmis ar pilnīgi jaunu modeli NX ieņemt vietu kompakto krosoveru segmentā. Iedvesma smelta ne jau tukšā vietā: kompakto un vidēja lieluma krosoveru segments ar katru gadu aug. Tāpēc Lexus šādu iespēju nevarēja palaist garām.

Kompānijā saprot, ka jaunais krosovers var veicināt pārdošanas apjoma palielināšanu, tāpēc ar NX saista īpašas cerības – pēc tās pārstāvju domām, 2015. gadā šis modelis nodrošinās ne mazāk kā pusi no markas noieta.

Kad tirgū parādās premium modelis, kas būvēts uz demokrātiskāka automobiļa platformas, daudzi jautā: cik lielā mērā novitāte atšķiras no donora? Tas ir ļoti svarīgi, jo parasti cenas starpība ir liela. Augstākā pilotāža ir tad, kad par sākotnējo modeli nekas neatgādina. Pirmajā brīdī šķiet, ka krosovers Lexus NX ir tieši šis gadījums. Vai, raugoties uz NX, jūs atceraties Toyota RAV4? Protams, ne!

Salīdzināsim gabarītus. NX ir garāks par Toyota RAV4 (4630 salīdzinājumā ar 4570 mm), toties nedz ar platumu (1845 mm), nedz ar riteņu bāzi (2660 mm) abi neatšķiras. Lexus ir zemāks (1635 salīdzinājumā ar 1670 mm), bet klīrenss tam mazāks – 185 salīdzinājumā ar RAV4 197 mm.

Lexus NXNX ieguvis oriģinālu virsbūvi. Tā ir stingrāka un vieglāka nekā donoram Toyota RAV4. Tērauda konstrukcijā ir vairāk alumīnija (piemēram, no tā izgatavots motora pārsegs) un ļoti izturīga tērauda. Automobilis iemantojis savus gaitas daļas elementus (ieskaitot modelim Toyota nepieejamos opcijas adaptīvos amortizatorus) un pārregulēto uzkares ģeometriju.

NX ārējais izskats diezin vai kādu atstās vienaldzīgu. Vai tas ir šokējošs? Vai valdzinošs? Intriģējošs? Epitetu šī automobiļa dizainam nav daudz. Šķiet, ka dizaineri saskatījušies Holivudas fantastikas filmas, un kompaktais krosovers pārņēmis virsbūvi no „Zvaigžņu karu” rekvizītiem, Sanācis Z-95 Headhunter un džedu iznīcinātāja Delta 6 mikslis!

Manuprāt, Lexus mērķis ir piesaistīt ar komfortu, un NX daudzējādā ziņā to arī dara. Tam ir plašs un ērts salons, pārdomāta ergonomika. Priekšējie braucēji ieguvuši brīnišķīgus sēdekļus ar optimālu atzveltnes profilu un izteiktiem sānu balstiem. Taču arī aizmugures pasažieri var būt apmierināti: grīdas tuneļa tikpat kā nav, brīvas telpas ir daudz. Aizmugures dīvāns apgādāts ar elektropievadu (pirmo reizi šajā klasē), kas palīdz ne tikai to salikt, bet arī regulēt atzveltnes slīpumu. Ļoti ērti. Radītāji lielu uzmanību pievērsuši klusumam NX salonā – automobilis savu donoru pārspēj gan motora, gan riteņu arku trokšņa izolācijas ziņā.

Ar aprīkojumu viss ir kārtībā: mašīna nokomplektēta ar astoņiem drošības spilveniem, stabilizācijas sistēmu, divu zonu klimata kontroli, ādu apvilktiem krēsliem un priekšējo paneli, gaismas diožu lukturiem, jebkuram stiklam derīgu projektoru, sēdekļu ventilāciju, apkārtskata kamerām.

Lexus NXĪpaši jāpakavējas pie apkārtskata sistēmas, kuras sastāvā ir četras ārskata kameras un ultraskaņas adapteri. Izmantojot papildinātās realitātes tehnoloģiju, pat ar tik nelielu iekārtu komplektu izdevies vadītājam pavērt iespēju aplūkot ārskatu visā pilnībā, pat no augšas.

Taču ne visiem būs pa prātam priekšējā paneļa pakāpjveida arhitektūra ar asiem stūriem, bet šādam risinājumam tā funkcionalitātes dēļ būs grūti piesieties. Par ērto informatīvo aparātu paneli man jautājumu nav, toties par multimediju kompleksu – ļoti daudz. Godīgi sakot, ir pat grūti pateikt, kas man tur patīk. Pēc grafikas līmeņa, ātrdarbības un vadības ērtuma šī Lexus sistēma atpaliek no vācu konkurentiem. Ar kontrolleri kreisajā pusē no pārnesumkārbas sviras var izvēlēties vienu no trim spēka agregāta darba režīmiem. Ir daži interesanti risinājumi – panelis ar spogulīti pa kreisi no glāžu paliktņiem (vai mājiens uz mērķauditoriju?) un bezvadu telefona uzlādēšanas sistēma.

Spēka iekārta ar 197 ZS jaudu sastāv no benzīna četrcilindru dzinēja 2.5 un diviem elektromotoriem (pa vienam uz katru asi). Atmosfēras „četrinieks”, kas darbojas atbilstoši Atkinsona ciklam, nodrošina 155 ZS un 210 Nm, bet darbina tikai priekšējo asi. Uz priekšdaļu strādā arī elektriskais agregāts, kas attīsta 143 ZS un 270 Nm. Otrs elektromotors, kas atbild par aizmugures ass riteņu griešanos, ir vājāks (68 ZS un 139 Nm). Zem automobiļa aizmugures sēdekļa uzstādīti niķeļa– metālhidrīda akumulatori, kurus izmantojot tas ar elektrības palīdzību var nobraukt divus  trīs kilometrus. Tradicionālā „automāta” vietā vilci uz riteņiem aizvada bezpakāpju transmisija. Vidējais degvielas izlietojums – aptuveni seši litri uz 100 kilometriem.

Uzkaru sistēma ir tāda pati kā RAV4 gadījumā – McPherson statnis priekšā un daudzas sviras aizmugurē. Tomēr ar to līdzība beidzas. Lexus ieguvis oriģinālus visu gaitas daļas elementu regulētājus, inženieri pārlūkojuši uzkaru ģeometriju un mainījuši stūres pastiprinātāja regulējumu, padarot tās reakciju vēl asāku.

Lexus NXModeļi NX 300h ieguvuši adaptīvu uzkari ar pneimoelementiem. Tās uzdevums ir veikt pastāvīgu ceļa kvalitātes un profila monitoringu, izmantot vienu no regulējumiem un izvēlēties vadīšanas režīmu. Turklāt reakcijas laiks tagad ir tikai 20 milisekundes. Iekārtu sarakstu papildina daudzas aktīvas drošības sistēmas – preventīvā brīdināšana pirms šķēršļa, automobiļa noturēšana uz joslas un aktīva kruīza kontrole ar funkciju Stop & Go.

Ir trīs NX kustības režīmi – Eco, Normal un Sport. Godīgi sakot, pirmajos divos īpašu starpību automobiļa uzvedībā nesaskatīju, bet „sporta” režīmā atsaukšanās uz pedāli kļuva asāka, pāreja uz augstāku pakāpi notika nedaudz vēlāk, bet aparātu panelis iekrāsojās sarkans.

NX aizmugures ass apgādāta ar daudzdisku sajūgu, bet piespiedu bloķēšanas gadījumā (darbojas līdz 40 km/h) pievadāmais moments tiek sadalīts starp asīm proporcijā 50:50. Atzīmējama ir sistēma, kas kontrolē vilci atkarībā no kustības apstākļiem, – tā darbojas kopā ar citiem elektroniskajiem palīgiem. Piemēram, ja adapteri konstatē nepietiekamu stūres pagriešanas spēju, uz aizmugures asi var novirzīt līdz 50% no vilces. „Sporta režīmā uz aizmugures riteņiem pastāvīgi tiek papildus novadīti 10% momenta.

Lexus NXJa esat radis pirms traukšanās pa trasi kārbu pārslēgt uz „sporta” režīmu, steidzos jums sagādāt vilšanos. Nebažījieties, ar Lexus NX vadīšanu viss būs kārtībā. Ja ātrums pagriezienā nedaudz pārsniedz pieļaujamo, automobilis prognozējami „izpeld” no tā, kritiski nesasveras krasas pārkārtošanās gadījumā un pat nekapitulē, ja, nobraucis no trases, nonākat uz „bezceļa” – par to paldies 185 mm klīrensam.  Taču dinamika gan varētu būt labāka. Faktiski sprints līdz 100 km/h aizņem vairāk nekā 9 sekundes, un to ar dūkoņu pavada variators, kurš, kā jau pienākas, pārslēdz „virtuālos” pārnesumus (tādi ir kopskaitā astoņi) pašā pēdējā brīdī.

Ne jau pirmo reizi Lexus nomā radniecīgu platformu, bet pirmo reizi izejas materiāls ir tik skaidri saskatāms. NX, kas izceļas ar kosmisku veidolu, sola daudz, taču brauc ne pārāk ātri. Viss pulveris, šķiet, iztērēts dizainam un apdares materiāliem, bet rūpīga inženierpulējuma ir pietrūcis.

Lexus NX„Iedzimtie” platformas trūkumi nav pilnībā izskausti, bet tas ļāvis paātrināt iznākšanu tirgū un noturēt cenu pircēja interesēm atbilstošās robežās, kas modelim, kurš palaidis garām savu laiku, dažkārt ir svarīgāk.

Viltības japāņiem netrūkst. Viņi mierīgi stāsta, ka par krosovera Lexus NX konkurentiem uzskata pēc lieluma līdzīgus vācu modeļus. Gabarītu ziņā uzlecošās saules zemes piecdurvju automobilis it kā ir līdzīgs automobiļiem Mercedes GLK, Audi Q5 un  BMW X3, bet cenas ziņā NX pat ir pieņemamāks. Taču, ja palūkojas dziļāk, kļūst skaidrs, ka Lexus garumā izstiepies, pateicoties priekšējai pārkarei, bet attālums starp asīm tam ir manāmi mazāks nekā minētajiem vācu trijnieka parketniekiem.

Proti, pie Lexus konkurentiem var pieskaitīt arī krosoverus Mercedes GLA, Audi Q3 un BMW X1. Vēl vairāk, arī cenas ziņā NX ir visai tuvs nelielajiem vācu piecdurvju modeļiem. Te japāņiem viss ir pārdomāts. Ņemot vērā labo bāzes komplektāciju, NX ir ļoti kārdinoša alternatīva premium klases parketniekiem, kas ir mazāki par to. Ja starp bāzes daudzpievada kompaktmodeļiem NX izskatās dārgs, tad, ņemot vērā pilnpiedziņu un faktisko aprīkojumu, kļūst daudz pievilcīgāks.

Mans viedoklis ir šāds: Lexus NX tiks pirkts ne jau motoru, dinamikas vai bezceļu pārvarēšanas spējas dēļ. Pirmkārt, šis automobilis ir stilīgs gadžets, kurš pilnīgi noteikti piesaistīs pircēju, kas pieradis pie dažādām elektroniskām ierīcēm.

Lexus NX

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY