Divi Amerikas simboli jeb karalis kvadrātā

0
111
Elvis
Elviss Preslijs ar savu 1957. gada izlaiduma automobili Cadillac Eldorado Seville.

Elviss Preslijs un automobilis Cadillac pamatoti tiek uzskatīti par Amerikas simboliem. Turklāt tos abus gandrīz vienmēr min kopā. Un tā nav nejaušība: kulta statusā ieceltais dziedātājs visu mūžu patiesi mīlēja kulta mašīnas. Un par to iemantoja divus titulus: rokenrola karalis un kadiljaku karalis.

…Vernona un Gledisas Presliju ģimenē 1935. gadā piedzima dvīņu puikas. Viens dzemdībās nomira. Dzīvajos palikušais Elviss auga reliģijas un mūzikas gaisotnē: māte uzstāja, lai dēls apmeklē baznīcu un dzied baznīcas korī. Viņš neiebilda. Vēl vairāk, piedalījās gadatirgus laikā notikušā konkursā, kurā par tautasdziesmas Old Shep izpildījumu ieguva balvu. Bet nedaudz vēlāk, savā vienpadsmitajā dzimšanas dienā saņēma dāvanu – ģitāru. Tiesa, viņš gan bija sapņojis par velosipēdu… Un vēl par iespēju vadīt kravas mašīnu. Viņa vēlme kļūt par brašu šoferī ar žokejcepuri galvā pēc 18 gadiem piepildījās. Bet tad Elviss sapņoja jau pavisam par ko citu: viņš gribēja sēdēt pie sakaistas vieglās mašīnas stūres.

Elvis
Elviss uz 1955. gada izlaiduma limuzīna Cadillac Fleetwood Series 75 fona.

Sākums

Elvisam, kas bija audzināts baznīcas mūzikas garā, patika pa radio klausīties kantri, tradicionālo estrādes mūziku, bet īpaši nēģeru blūzu un bugivugi. Viņš bieži nozuda Memfisas Bilstrītas kvartālos, kur spēlēja melnie blūzmeņi. Reiz puisis iegriezās skaņu ierakstu studijā Sun Records, kas galvenokārt izlaida nēģeru mūziku, un par astoņiem dolāriem ģitāras pavadījumā ierakstīja pāris dziesmu: gribēja sevi paklausīties no malas. Vienā eksemplārā no abām pusēm iespiesto plati ar dziesmām My Happiness un That’s When My Heartache Begins viņš uzdāvināja mātei. Un saprata, ka grib kļūt par muzikantu. Tiesa, pagaidām nezināja, kurš būs īstais žanrs – kantri mūzika vai baznīcas dziesmas. Sun Records sekretārei, kura pierakstīja viņa datus, atbildot uz jautājumu, kuram izpildījumam viņa dziedāšana ir vistuvākā, Elviss atbildēja, ka tāda nav. Pēc tam, 1954. gada sākumā viņš savām vajadzībām ierakstīja vēl vienu plati.

Elvis
Elviss ar automobili Cadillac Eldorado.

Pirmais Cadillac

Drīz vien Elviss kļuva par grupas Blue Moon Boys solistu. Un 1955. gadā par pirmo nopietno naudu nopirka savu pirmo Cadillac: sapnis bija piepildījies!

Elviss iegādājās 1954. gada modeli Fleetwood Series 60. Jumts balts, pārējā mašīnas daļa sārta. Tas bija sedans ar 160 ZS un 5,4 litru dzinēju V8 un automātisko pārnesumkārbu. Grupas dalībnieki mašīnu nesaudzēja: piekrāva ar mantām, instrumentiem un paši ar sevi. Tā viņi ripoja pa Amerikas ceļiem, koncertējot dažādās pilsētās… Pēc trim mēnešiem automobilis neizturēja: kaut kur Arkanzasā iesprūda bremzes, mašīna aizdegās, sapnis izkūpēja kā dūmi.

Elviss pārdzīvoja, taču ne ilgi: drīz viņš nopirka 1954. gada izlaiduma, taču daudz greznāku Fleetwood Series 60. Atkal to pārkrāsoja baltsārtu… Un sāka palīdzēt vecākiem fermeriem. Ar mašīnu tika vesti kartupeļi un bietes, vistas, zosis un pīles. Protams, pateicoties putnu mēsliem, automobilis greznāks nekļuva, putnu kūts smaka pārmāca salona iztapsējuma dārgās ādas aromātu. Mašīnu Elviss atdeva vecākiem, bet pats devās pēc kārtējā kadiljaka…

Elvis
Elviss uz 1960.gada izlaiduma limuzīna Cadillac Fleetwood Series 75 (Custom By Barris) fona.

Lai dzīvo karalis!

1956. gads Elvisam Preslijam atnesa nacionālo un pasaules slavu. Par pirmo viņa singlu studijā RCA kļuva blūza kompozīcija Heartbreak Hotel, kurai nebija nekā līdzīga ar Sun Records Satrauktā RCA drīz vien nomierinājās: hitparādē singls ieņēma pirmo vietu un tika izpirkts vienu miljonu eksemplāru lielā metienā. Sekoja Blue Suede Shoes un I Want You, I Need You, I Love You, kā arī pirmais albums Elvis Presley. Pēc tam nāca pirmā parādīšanās televīzijā, pieaugušo amerikāņu sašutuma vilnis un pusaudžu tūlītēja mīlestība: Elviss ar savu mūziku, kustībām, apģērbu, izpildījuma manieri un jaunību tik ļoti atšķīrās no ierastajiem dziedātājiem!

1956. gada vasarā iznāca singls Hound Dog/Don’t Be Cruel, bet rudenī otrais albums Elvis. Gan viens, gan otrs hitparādēs ieņēma pirmo vietu. Bet Preslijs, pateicoties ārzemēs izdotajām platēm, jau bija iematojis starptautisku slavu, sevišķi stabili panākumi Elvisam bija Lielbritānijā un Vācijā. Tā paša gada oktobrī amerikāņu žurnāls „Varjetē” Preslijam piešķīra rokenrola karaļa titulu. 1956. gadā Preslijs kļuva par savrupmājas Graceland un četru automobiļu Cadillac īpašnieku. Atbildot uz jautājumu: „Kālab tik daudz?” Elviss atbildēja: „Es, protams, visus četrus nelietoju. Tie vajadzīgi tādam gadījumam, ja es bankrotēšu. Tad pārīti varēšu pārdot un iegūt naudu….”

Elvis
Elviss Preslijs ar savu 1957. gada izlaiduma automobili Cadillac Eldorado Seville.

Cadillac mātei un vīnogu krāsa

Preslija kundze pie stūres nekad nesēdās, bet Elviss tomēr viņai uzdāvināja sārtu Fleetwood Series 60 – savu vismīļāko Cadillac, kā atzina dziedātājs. Kopš tā laika miljoniem citu māmiņu Amerikā sapņoja par dienu, kad dēls spēs pasniegt tikpat krāšņu dāvanu… Radās pat spārnots teiciens: „Viņa sapnis bija nopirkt mātei sārtu Cadillac.”

Sākotnēji šī mašīna bija gaiši zila, bet Elviss to pārkrāsoja sārtu. Šo toni Preslija nopirktajam automobilim izdomāja dziedātāja kaimiņš, mākslinieks. Viņš tam deva nosaukumu Elvis Rose un nevienam neatklāja šīs krāsas sastāva noslēpumu, kura Cadillac padarīja slavenu.

Jāteic, ka automobiļu pārtaisīšana un pārkrāsošana bija kļuvusi par nepārvaramu Elvisa kaislību. 1956. gada vasarā viņš nopirka tā paša gada izlaiduma Cadillac Eldorado. Tā bija grezna superklases luksusa mašīna, ko dziedātājs nolēma pārtaisīt. Rezultātā radās salons, kas bija apvilkts ar superklases baltu ādu un kažokādu purpura krāsā, izrotāts ar iniciāļiem EP, kuri pie griestiem savijušies ar ģitāru un divām notīm. Tādi paši bija arī uz mašīnas paklājiņiem. Un, protams, Preslijs mašīnu pārkrāsoja. Taču šoreiz tā nebija iemīļotā sārtā krāsa. Lai parādītu, kādai jābūt automobiļa krāsai, viņš uz motora pārklāja saspieda vīnogu ķekaru. Tiesa, skaistās mašīnas tehniskos raksturlielumus varēja vēlēties labākus. Arī bojājumu bija daudz. Tāpēc Elviss mašīnu drīz vien pārdeva.

Elvis
1955. gada izlaiduma sārtais Cadillac Fleetwood Series 60 Special, ko Elviss uzdāvināja mammai.

Pulkvedis Toms Pārkers

Pirmais un vienīgais Elvisa impresārijs bija pulkvedis Toms Pārkers – nelegāls imigrants no Holandes, kas Savienotajās Valstīs bija ieradies XX gadsimta divdesmito gadu beigās. Viņa īstais vārds bija Andreass Korneliuss van Kuiks. Par „pulkvedi” (ASV dienvidos ir tāds goda tituls) iecelts četrdesmito gadu beigās. Šovbiznesā viņš bija pieredzējis cilvēks, visās pārrunās sava galvenā klienta labā „izspieda” maksimālu labumu. Taču neaizmirsa arī sevi: atbilstoši ekskluzīvam līgumam ar Presliju ienākumi tika dalīti uz pusēm. Mūzikā un klienta privātajā dzīvē Pārkers nejaucās, bet savu saimniecisko darbību neierobežoja. Tika uzskatīts, ka impresārija nekontrolējamo finanšu shēmu dēļ Preslijs zaudēja miljonus.

Taču Toms Pārkers pirmais aizsāka masveidā ražot populārā mūzikas izpildītāja atribūtiku, licencējot ar Elvisa Preslija portretu vai gluži vienkārši vārdu izrotātu pildspalvu, ģitāru, pulksteņu, kalendāru, apģērbu izlaidi.

Sajutis Holivudas interesi, Pārkers noslēdza kontraktus ar studijām 20th Century Fox un Paramount. Pirmā filma ar Preslija piedalīšanos bija „Mīli mani maigi” (1956), kurā Preslijs spēlēja otršķirīgu lomu un izpildīja tikai četras īsas dziesmiņas. Bet tieši viņa dēļ to skatīties gāja miljoniem cilvēku. 1957. gadā iznāca vēl divas filmas: „Mīlēt tevi” un „Cietumnieka liktenis”. Un atkal tika gūti panākumi. Pats Preslijs sapņoja tematikas ziņā par tādām lomām, kādas spēlēja viņa elki Džeimss Dīns un Marlons Brando. Taču viņam deva „vieglākus” personāžus: galvenā nozīme bija dziedāšanai. Ceturtā Preslija filma „Karalis Kings” (1958) tiek uzskatīta  par visartistiskāko Preslija kinodarbu. Paralēli cits pēc cita iznāca singli, kas ieņēma pirmās vietas: Too Much, All Shook Up, Don’t, A Big Hunk O’Love u.c.

Elvis
1955. gada izlaiduma limuzīns Cadillac Fleetwood Series 75, kas piederēja Elvisam Preslijam.

Armija, „Memfisas mafija”, Priscilla

Elviss Preslijs 1958. gadā devās armijā. Dienēja Vācijā, Fridbergas pilsētā netālu no Frankfurtes. Parastos pienākumus viņš veica tāpat kā citi. Taču brīvo laiku pavadīja pēc sava prāta: devās uz Parīzes kabarejiem un Itāliju, izklaidējās kopā ar atbraukušajiem draugiem un radiniekiem. Tos, kas ap viņu pulcējās, sauca par „Memfisas мafiju”, kuras dalībnieki kopā ar Presliju bija dienu un nakti visu viņa turpmāko mūžu, pildot miesassargu, sulaiņu, koncertatbalstītāju, muzikantu lomu. Tieši viņi kādā no ballītēm Vācijā Elvisu iepazīstināja ar četrpadsmitgadīgo Priscillu Buljē, kura pavisam drīz Elvisa dzīvē ieņēma svarīgu vietu.

Elvis
1955. gada izlaiduma limuzīns Cadillac Fleetwood Series 75, kas piederēja Elvisam Preslijam.
Elvis
1955. gada izlaiduma limuzīns Cadillac Fleetwood Series 75, kas piederēja Elvisam Preslijam.

Atgriešanās un jaunas mašīnas

Elviss Preslijs 1960. gadā atgriezās mājās. Un tūdaļ sākās ieraksti studijā. Rezultātā radās albums Elvis Is Back!, kas hitparādē ieguva otro vietu. No Eiropas Elviss atveda neapoliešu dziesmas O sole mio, Sorrento, La Paloma, kuras nodziedāja angļu valodā. Tā tika iegūts rodsters BMW 507 – vieglais automobilis ar 160 ZS dzinēju, kurš mierīgi attīstīja 215 kilometrus stundā un kuram piemita laba vadāmība. Tomēr jaunā rotaļlieta Elvisam drīz vien apnika, un viņš pasūtīja kārtējo Cadillac. Uz paša dārgākā 6,4 metrus garā 1960. gada Series 75 Fleetwood Limousine bāzes Džordža Barisa tūninga firma izveidoja īstu šedevru. Visas iekšējās metāliskās ierīces – telefons, apavu kaste, ledusskapis, 10 plašu atskaņotājs, grozāms televizors un kasešu deka – bija pārklātas ar zeltu. Mašīnā 40 ārējās detaļas bija klātas ar pērlēm un briljantu uzsmidzinājumu, bet riteņu diski, lukturu ietvari un radiatora režģis – ar 24 karātu zeltu. Zeltīts drapējums tika izmantots, lai aizklātu aizmugures logus un atdalītu priekšas un aizmugures sēdekļus. Automobilis bija kļuvis smagāks: svars pārsniedza divas tonnas. Taču 345 ZS standartmotors tika galā ar papildu slodzi un ļāva sasniegt ātrumu185km/st. Limuzīns dziedātājam tik ļoti iepatikās, ka viņš samaksāja tiem laikiem nebijušu summu – 100 tūkstošus dolāru. Pēc pieciem gadiem, 1966. gada beigās pulkvedis Toms Pārkers pierunāja RCA šo mašīnu par 24 000 dolāru izpirkt PIAR vajadzībām. Tas tika arī izdarīts. Automobili septiņdesmito gadu beigās ziedotja Kantri mūzikas asociācijas slavas zālei Nešvilā.

Bet Elviss pasūtīja Barisam jaunu modeli uz modernākas 1966. gada Cadillac Eldorado bāzes. Modelis saglabāja visas priekšteča ekstras. Taču šis brīnums tika būvēts pārāk ilgi. Darbus pabeidza jau pēc rokenrola karaļa nāves. Džordžs Bariss neatlaidīgā darbā veidoja savu šedevru, bet Preslijs pirka aizvien jaunus kadiljakus. Viņa garāžā 1968. gadā parādījās visjaunākā kupeja Eldorado ar amerikāņu automobiļiem retu priekšējo piedziņu. Tā uzlaboja lielās 5,6 metrus garās un 2100 kg smagās mašīnas vadāmību. Zem pārsega bija apslēpts milzīgs 7,7 litru un 375 ZS motors V8, kas spēja attīstīt ātrumu 206 km/st.

Elvis
Elvisam Preslijam piederējušais 1956. gada izlaiduma Cadillac Eldorado.

Krīze un lūzums

Toms Pārkers, sagaidījis Elvisu no armijas, uzsāka vētrainu darbību: pēc viņa plāna Preslijam vajadzēja vairāk nodarboties ar kino nekā koncertēt. Par pirmo filmu pēc armijas kļuva „Kareivja blūzs” – stāsts par amerikāņu tankista dienestu Vācijā. Lai gan recenzijas bija atturīgas, filma guva lielus panākumus. Ļoti populārs bija skaņas celiņš ar 12 dziesmām. Panākumi pārliecināja Pārkeru un pašu Presliju, ka izvēle bijusi pareiza. Bet kinolente „Zilās Havaju salas” (1961) Savienotajās Valstīs sešdesmitajos gados kļuva par vienu no kases ieņēmumu līderēm. Elvis gandrīz bija pārstājis ierakstīt albumus ar parasto, neholivudisko mūziku: no 1960. līdz 1968. gadam iznāca tikai pieci šādi albumi, kamēr 20 ar skaņu celiņiem no filmām. Elvisam padevās eksotiskas lomas: viņš spēlēja indiāni un arābu gūstekni, tankistu un sportistu autobraucēju, modes fotogrāfu, bokseri, kovboju…

Elvisam Preslijam ap 1967. gadu kino vienveidība bija jau apnikusi. Turklāt rokmūzika līdz nepazīšanai bija mainījusies, daudzas grupas pašas sacerēja, spēlēja un dziedāja savas dziesmas, kuras tagad noteica toni visā industrijā. Preslijam gandrīz nemaz vairs nebija savas vietas (viņa singli pirmās vietas hitparādēs ieguva 1962. gadā). Bija laiks iet prom no „kino dziesmām”, bija vajadzīgs jauns skanējums. Preslijs 1968. gada sākumā ierakstīja singlus kantri stilā. Taču īsts lūzums viņa karjerā notika 1968. gada vasarā.

Pārkeram radās ideja par Preslija piedalīšanos televīzijā. Tika izplānots skaists šovs, kurā ir vairāki fragmenti: jam session, uzstāšanās uz skatuves un teātra iestudējumi. Tieši jam session ar vecajiem draugiem palīdzēja atgriezties pie viņa mūzikas saknēm: blūza un rokenrola. Melnā ādas tērpā, kas ideāli piestāvēja rokenrola karaļa veidolam, dziedātājs izpildīja savus agrākos hitus Heartbreak Hotel, Blue Suede Shoes, All Shook Up un jaunās kompozīcijas Guitar Man, Big Boss Man, Memories, kā arī citas. Šovam bija panākumi, kritiķi slavēja. Plašās publikas interese bija atgūta. Mūziķis arvien mazāk filmējās. Par pēdējo, pēc skaita 31. Preslija kinolenti kļuva „Rakstura pārmaiņas” (1969). Drīz vien Preslijs galīgi atgriezās savā Memfisas muižā Graceland.

Elvis
Elvisam Preslijam piederējušais 1956. gada izlaiduma Cadillac Eldorado.

Precības un meita

1963. gada martā uz Preslija muižu tika atvesta Priscilla Buljē, ar kuru Preslijs turpināja kontaktēties arī pēc aizbraukšanas no Vācijas. Septiņpadsmitgadīgajai Priscillai vecāki atļāva dzīvot muižā Graceland, bet ar noteikumu, ka viņa katru dienu apmeklēs katoļu privātskolu. Savukārt Preslijs visu savu laiku pavadīja Holivudā, filmējoties un ballējoties ar „Memfisas mafiju”. 1966. gada beigās vecāku un pulkveža Pārkera spiediena ietekmē Elviss beidzot bildināja Priscllu. Kāzas notika 1967. gada maijā. Iesākumā ģimenes dzīve viņam patika, bet pēc meitas Lizas Marijas piedzimšanas 1968. gada februārī viņš no Priscillas sāka attālināties. Un ļoti drīz atgriezās pie ierastā dzīvesveida.

Elvis
SElvisam Preslijam piederējušais 1959. gada izlaiduma Cadillac Eldorado.

Kopīgie pārdzīvojumi

Dīvaini, bet Elvisu ar kompāniju Cadillac vienoja kaut kādas mistikas saites. 1970. gads kļuva par lūzuma punktu gan dziedātājam, gan firmai. Elviss beidzot atsāka aktīvu koncertdarbību, izdeva savu labāko hitu albumu. Autoražotājs arī piedzīvoja uzplaukumu un sasniedza pārdošanas rekordu: 238 tūkstoši mašīnu. Par galveno panākumu kaldinātāju kļuva modeļa Eldorado jaunā paaudze ar neticamu 8,2 litru un 400 ZS motoru. Šī monstra vērpes moments bija 725 Nm, kā lielai kravas mašīnai, bet jaunais modelis arī svēra gandrīz trīs tonnas. Pilnīgi dabiski, ka šāds automobilis tūdaļ parādījās Elvisa kolekcijā.

Preslijam pienāca grūti laiki: rokenrola karalis izšķīrās no sievas un pārtrauca koncertēt. Dziedētāja pēdējais lielais šovs bija grandiozais koncerts Havaju salās 1973. gadā. Tā translāciju noskatījās aptuveni 1,5 miljardi televīzijas skatītāju visā pasaulē. Pēc tam Elvisam sākās problēmas ar veselību: bezmiegs un liekais svars. Viņš aizvien biežāk lielā daudzumā lietoja miega zāles. Atkarība no zālēm sākās armijā: mūziķis un viņa draugi lietoja preparātus „možumam”. Pēc tam vajadzēja zāles, lai varētu aizmigt. Īsta atkarība veidojās pēc atgriešanās Holivudā ar tās ballītēm un nakts dzīvi. Preslijs sāka lietot zāles, lai notievētu. Turklāt dziedātājs visus šos preparātus neuzskatīja par narkotikām: tie taču tika doti pēc receptes, ko izrakstīja ārstējošie ārsti. Tāpēc Preslijs nesaprata, ka ir kļuvis par narkomānu.

Ne jau paši labākie laiki bija pienākuši arī kompānijai Cadillac. Tolaik, kā jau visi amerikāņu autoražotāji, tā izjuta degvielas krīzi. Kompānijas ražīgums saruka gandrīz divas reizes, modeļi kļuva mazāki.

Bet Preslijs palika uzticīgs iemīļotajai markai un joprojām pirka tās mašīnas. Tā 1976. gadā viņš iegādājās jaunu reaktīvo lidmašīnu un kārtējo modeli Eldorado ar zilas ādas interjeru, centrālo atslēgu, stūres un bremžu pastiprinātājiem, televizoru, telefonu un  logu elektropacēlājiem. Tiesa, ļoti drīz pavisam pēkšņi šo mašīnu pārdeva Memfisas policijas virsniekam.

Elvis
Elvisam Preslijam piederējušais 1976. gada izlaiduma Cadillac Fleetwood „Talisman” Super-Fly.

Labākā dāvana

Elviss vienmēr izcēlās ar dāsnumu. Reiz, bankā ievērojis, ka kasiere viņa automašīnu pavada ar sajūsmas pilnu skatienu, Preslijs tūdaļ aizveda jaunkundzi uz autosalonu un tur viņai nopirka baltzeltītu Cadillac Eldorado par 11,5 tūkstošiem dolāru.

Līdzīgas dāvanas saņēma daudzi no tiem, kas pēkšņi piesaistīja Elvisa Preslija uzmanību. Un, protams, dziedātājs ar iecienītās markas mašīnām apdāvināja savus draugus. Runā, ka viņi visi uz katriem Ziemassvētkiem saņēmuši pa jaunam automobilim. Dāvinātas mašīnas gozējās garāžā pie viņa karatē instruktora, miesassarga, stilista, juveliera… Bet Mērija Dženkinsa 14 dziedātāja mājās nostrādātajos gados no Elvisa saņēma sešus automobiļus. Un vēl Cadillac savam draugam. Mašīnas viņš pirka, tā sakot, vairumā (reiz 14 limuzīnus, kurus tūlīt izdalīja) un mazumā.

Elvis
SElvisam Preslijam piederējušais 1973. gada izlaiduma Cadillac Fleetwood Brougham.

Elviss iesaistījās arī labdarībā. Uz Havaju salās notikušā koncerta – gan uz tā mēģinājuma, gan translācijas – biļetēm nebija norādīta cena: katrs apmeklētājs maksāja tik, cik varēja vai gribēja. Visa ieņemtā nauda tika nodota Kui Lī onkoloģisko slimību apkarošanas fondam Honolulu. Dziedātājs katru gadu 50 Memfisas labdarības iestādēm sūtīja čekus par tūkstoš dolāriem. Viņš rīkoja labdarības koncertus. Elviss iegādājās mājas radiniekiem un draugiem, apmaksāja viņu kāzu izdevumus un čekus. Viņš bija labestīgs un dāsns karalis.

…Elvisam Preslijam visa mūža garumā piederēja aptuveni 1200 automobiļi. Savulaik dziedātāja garāžā stāvēja eksotiskais Maserati Khamsin un nelielais sporta MG A, superjaudīgais Lincoln Continental un retais Ferrari Dino 308 GT4. Bet karaļa sirds piederēja tikai vienai markai –Cadillac. Pat pēdējā gaitā viņš devās ar Cadillac Meteor Landau Traditional. Bēru procesiju pavadīja daudzi jo daudzi iemīļotā zīmola baltie automobiļi.

Elvis
SElvisam Preslijam piederējušais 1973. gada izlaiduma Cadillac Fleetwood Brougham.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY