Leģenda: Mercedes-Benz SSK ”Graf Trossi” 1930

0
20
Legend Mercedes

Mercedes-Benz SSK ”Graf Trossi” 1930

Atbilstoši labajam tonim XX gadsimta 20.-30. gados īpašumā vajadzēja iegūt automobili, kura virsbūve veidota pēc individuāla pasūtījuma. Pat bāzes variants tika vērtēts kā rets automobilis. Bet lietpratēji arī divas vienādas virsbūves uzskatīja par vulgaritātes kalngalu. Tāpēc neatkarīgo virsbūvju ateljē kultūra kulmināciju sasniedza tieši tajos gados. Pateicoties pasūtītāja fantāzijai un virsbūvju meistaru prasmei, dienasgaismu ieraudzīja unikālais Mercedes SSK. Precīzāk – Mercedes-Benz Graf Trossi SSK.

Pasaulē XX gadsimta 20. gadu beigās valdīja dziļa finanšu krīze. Mercedes-Benz 1931. gadā bija spiests pat atteikties no piedalīšanās sacensībās: sporta automobiļu pirka maz. No 1928. gada ziemā uzbūvētajām SSK šasijām vienu tā arī neizdevās pārdot. Lai piesaistītu pircējus, šasiju aprīkoja ar dzinēju, kas, pateicoties stiprākai saspiešanai, darbojās nevis ar 250, bet gan ar 300 ZS jaudu. SSK šasijas standartmotors tika apzīmēts ar skaitļiem 27/140/220 (nominālā jauda/reālā jauda/jauda ar strādājošu kompresoru), bet šim eksemplāram bija indekss 27/240/300. 1930. gada pavasarī šasiju Nr. 36038 ar dzinēju Nr. 77640 nosūtīja uz Japānu, lai ar šo novitāti palielītos. Taču pavisam drīz šasiju atsūtīja atpakaļ uz Eiropu un ar itāļu aģenta palīdzību Romā pārdeva pirmajam pircējam, kas pagadījās. Izrādījās, ka tas bija estēts, pleibojs, aristokrāts grāfs Karlo Feliče Trosi, kas 1931. gadā iegādājās nākamā skaistā bolīda šasiju bez virsbūves.

Legend MercedesŠī bolīda slavenais īpašnieks cēlies no bagātas dzimtas, kam lielus ienākumus deva vilnas ražošana. Turklāt grāfa ģimenei piederēja līdz mūsdienām eksistējošās itāļu bankas Banco Sella akcijas. Viņš dzīvoja pilī Gastello Gaglianico, no kuras ar automobili stundas laikā varēja nokļūt Milānā, bija kaislīgs ornitologs, aizrāvās ar laivu sacīkstēm, ar aeroplāniem un, protams, ar sporta automobiļiem un sacensībām.

Viņš uzskatīja, ka būtu nepiedienīgi iegādāties kaut ko no „trafaretu” kategorijas. Tāpēc nebija mierā ar Mercedes standartvirsbūves dizainu un nezin kāpēc šasiju pilnveidošanai nosūtīja uz Angliju, uz visiem svešā Villija Vaita virsbūvju ateljē… Tātad šī automobiļa „košo ietērpu” izgatavoja ateljē Willy White. Tagad neviens vairs nepateiks, kurš bija skiču autors – meistars vai 23 gadus vecais pasūtītājs. Tiek uzskatīts, ka ekstravagantā ideja radās grāfam, bet to īstenot apņēmās nevienam nezināmais meistars Vaits. Sarežģītie paneļi tika ar rokām izkalti, izmantojot koka veidņus. Tāpēc modelis Mercedes-Benz 710 SSK tā arī palika vienīgais Willy White darinājums. Taču kāds! Tas izgatavots Art Nouveau stilā ar garu pārsega vāku, kas aizņem vairāk nekā pusi no automobiļa garuma. Neiedomājamās bolīda aprises līdz pat mūsdienām pārsteidz iztēli un raisa visdažādākās asociācijas – no piliena līdz spārnus izpletušai un pacelties gaisā gatavai vabolei.

Legend MercedesNo tērauda izgatavotajai divvietīgajai virsbūvei nebija ne durvju, ne jumta, nebija paredzēts pat plāns saliekams jumtiņš. Automobilim bija pludlīnijas korpuss un spārni, šo formu uzsvēra kroka, kas stiepās pa spārnu augšmalu. Pārsega forma precīzi atkārtoja radiatora režģa līniju, bet pārsega sānu malas griezuma leņķis atbilda vējstikla slīpuma leņķim. Aiz samazinātajiem 18 collu riteņu „spieķu” diskiem bija labi saskatāmi bremžu vara veltņi, kas bija speciāli izdomāti, lai labāk atdzesētu bremzes. Zem šī modeļa motora pārsega atradās septiņu litru „sešinieks” ar 300 ZS un 770 Nm jaudu jau tad, kad bija sasniegti 2000 apgriezieni. Diski iesākumā bija sarkani, taču Trosi krāsu nomainīja uz melnu. Tāds pats liktenis piemeklēja salona apdarei izmantoto zaļo ādu: arī tā kļuva melna. Lai viņa mašīna būtu vairāk pamanāma uz balto sporta bolīdu fona, Trosi speciāli to pārvērta spīdīgi melnu. Automobili tūdaļ sāka saukt par „Melno princi” (starp citu, modeli SSK jaudas dēļ savulaik dēvēja par „Balto ziloni”, interesanta pārtapšana!). Jāteic, ka līdz pat mūsdienām tam saglabājušies divi nosaukumi: Trossi Roadster un „Melnais princis”.

Legend MercedesIr ziņas, ka grāfs savu lolojumu divas reizes pārdevis, bet pēc tam atpircis. Kad 1949. gadā 41 gada vecumā Trosi nomira no smadzeņu tūskas, viņa ģimene „Melno princi” pārdeva argentīnietim Rikardo Polledo, kas nesekmīgi mēģināja to nogādāt savā valstī. Viņš 1954. gadā mašīnu pārdeva Ņujorkas dīlerim Čārlijam Stitčam, kurš to piegādāja kolekcionāram Kārteram Šaubam. Vēlāk, 1962. gadā, automobilis nonāca pie Reja Džonsa, kas nodarbojās ar repliku ražošanu. Viņš dažas detaļas pat izgatavoja, taču steidzami devās uz Eiropu, „Melno princi” paņemot līdzi. Bet pēc tam atstāja Francijā. Drīz mašīna nonāca Anglijā pie Entonija Bemforta. Tad automobilis atkal šķērsoja Atlantijas okeānu, lai „apmestos” pie Toma Pērkinsa… Visbeidzot, 1988. gadā „Melno princi” nopirka amerikāņu kuturjē, kaislīgs kaklasaišu, rokas pulksteņu un greznu automobiļu kolekcionārs Ralfs Lorēns. Viņš savu ieguvumu nodeva restaurēšanai Pola Rasela birojā. Tur pēc pieciem tūkstošiem cītīga darba stundām (jāpiebilst, ka viena darba stunda šajā ateljē automobiļa īpašniekam izmaksāja aptuveni 4500–6500 dolāru) mašīnas ārējās un apslēptās virsmas bija sasniegušas pilnību.

Legend MercedesKuturjē neko nebija zaudējis. Automobiļu skaistuma konkursā Pebble Beach 1993. gadā rodsters Mercedes-Benz Graf Trossi SSK tika atzīts par labāko šova automobili. Savukārt 1995. gadā to izrādīja Monreālas daiļo mākslu muzejā izstādes Moving Beauty („Skaistums ir kustībā”) ietvaros, 1996. gadā pasludināja par skaistuma konkursa Amelia Island zvaigzni. Visbeidzot, 2007. gadā prestižajā Itālijas „Elegances konkursā” Villa d’Este Concours „Melnais princis” atkal ieguva Best inshow balvu, bet tā vērtība bija gandrīz trīskāršojusies.

…Tagad no 35 konstruētajiem sacīkšu bolīdiem SSK saglabājušies pieci. To cena tiek izteikta ar astoņciparu skaitli. Taču 1930. gadā tapušais modelis Graf Trossi šajā supersarakstā atrodas augstāk par visiem..

Legend Mercedes

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY