Tīģeris gatavojas lēcienam: Porsche Macan Turbo izmēģinājuma brauciens

Porshe Macan Turbo

Autors: Aleksejs Aleksejevs

Tā tiek pieteikta kā unikāla mašīna, kā apvidus un sporta automobiļa apvienojums. Ir nosaukta par plēsoņu (Macan indonēziešu valodā nozīmē „tīģeris”) un apveltīta ar spēju „izlaist nagus” gan uz asfalta, gan bezceļu apvidū. Porsche Macan ir leģendārās markas jaunais modelis, kas gatavs pārspēt visus sāncenšus vidēja izmēra premium krosoveru klasē.

Es sēžos pie stūres un redzu, ka mašīnai Macan nepiemīt „donoriskā” Audi Q5 atturīgums. Te valda Porsche sportiskais gars. Acu priekšā – tipiskā Porsche aparatūra ar daiļrunīgi lielo tahometru. Stūre līdzīga kā jaunākajam hibrīdmonstram 918 Spyder. Un vēl – liels centrālais tunelis, kas sporta mašīnām raksturīgi salona priekšpusi sadala divos kokpitos…

Kā tas būtu, ja katru dienu varētu šādā autiņā braukt uz darbu vai brīvdienās doties ārpus pilsētas?! To ir grūti pateikt. Katrā ziņā paškontrole būtu svarīgāka par klimata kontroli – jaunais Macan visnotaļ provocē uz neatļautiem ātruma pārkāpumiem. Un salons visam ir tikai iesākums.

Tagad – starts. Zem flagmaņa Macan Turbo motora pārsega atdzīvojas – satraucoši sāk rūkt 3,6 litru benzīna V6 ar diviem turbokompresoriem.

Jaunā biturbomotora jauda ir 400 ZS, vērpes moments 500 Nm. Tik „nikna” sešcilindru benzīna dzinēja nav nedz konkurentiem, nedz Cayenne (apjoma ziņā analoģisks ir tikai 300 ZS atmosfērmotors), nedz Audi Q5. Pareizāk sakot, ir SQ5 versija ar trīslitrīgu kompresora V6, taču tās atdeve ir mazāka, „tikai” 354 ZS un 470 Nm. Un lai gan Macan Turbo ir par 20 kg (1925 kg) smagāks nekā SQ5, ieskrējienā tas ir gandrīz par sekundi ātrāks.

Ko tur runāt par Audi! Porsche Macan Turbo šobrīd ir vienīgais savā klasē, kas spurtam līdz 100 km/st tērē mazāk par 5 sekundēm: pirmo simtu pēc starta tas sasniedz 4,8 sekundēs, tikai par 0,1 sekundi atpaliekot no sporta kupejas Cayman S.

Porshe Macan Turbo
Macan garumā ir par 165 mm īsāks nekā Cayenne un par 31 mm šaurāks. Krosoveram tiek piedāvāti riteņu diski 18 līdz 21 collas diametrā. Aizmugures riepas visās versijās ir platākas par priekšējām riepām: šāds risinājums piešķir lielāku stabilitāti pagriezienos.

Kamēr pošos uz treku, man ir laiks pārdomāt visu līdz pēdējam sīkumam. Macan, lietojot kino terminoloģiju, veidots pēc  Audi Q5 motīviem: tā pati platforma, tās pašas neatkarīgās alumīnija uzkares (dubultsviras priekšā, daudzsviru shēma aizmugurē) un kvalitatīva automātiskā ātrumkārba ar diviem sajūgiem. Taču poršieši uzstāj, ka viņu mašīna atšķiras no Q5 būtiskāk nekā iesākumā šķiet. Tā, piemēram, modelim Macan ir sava apgaismes tehnika ar aizmugurējiem gaismas diožu lukturiem tā paša 918 Spyder stilā. Oriģināli ir visi virsbūves paneļi ar vairāk sagāztiem piekto durvju statņiem. Šis variants ir atpazīstams un reizē dinamiskāks par Q5. Īpaši izceļams ir unikālais kopā ar spārnu augšpusi un lukturu “acīm” darinātais alumīnija motora pārsegs ar divkanālu gaisa pievadu benzīna turbomotoriem! Tomēr jājautā, cik izmaksās tā remonts vai nomaiņa pēc avārijas?

Macan virsbūves izturība pret vērpi faktiski ir tāda pati kā „pirmavotam” Q5. Poršieši apgalvo, ka tā ir pilnīgi pietiekama. Toties sviru un piekares rāmja ieliktņi, kā arī atsperes un adaptīvie amortizatori (pieejami par papildsamaksu) ir stingrāki. Stūres vadība ar elektropastiprinātāju „saīsināta” aptuveni līdz 2,5 apgriezieniem no viena galējā punkta līdz otram galējam punktam salīdzinājumā ar Audi Q5 2,8 apgriezieniem. Macan priekšējās uzkares grozāmsprūdi arī ir citādi, lielākas un jaudīgākas ir priekšējās bremzes ar sešiem virzuļu suportiem un diskiem  ar 360 mm diametru topa modelī Turbo un 350 mm diametru citās versijās.

Porshe Macan TurboJo vairāk iedziļināmies, jo pamanām vairāk atšķirību no Q5. Piemēram, no šī segmenta mašīnām tikai Macan visu riteņu augstuma regulēšanai piedāvā pneimouzkari, turklāt ar adaptējamiem amortizatoriem! Vienīgi jāpiespiež poga, un atstatums starp riteņiem palielinās no 190 līdz 230 mm. Trasē mašīna sporta režīmā var „pieplakt” līdz 180 mm, bet tad, ja bagāžniekā jāievieto kādas mantas, piespiežot īpašu pogu, pakaļgals piezemējas par 40 mm.

Pneimouzkare bezceļa apstākļos tiks pārbaudīta vēlāk. Bet trekā pārbaudīšu vēl vienu Macan „odziņu” – bremzes ar keramikas diskiem. Tūlīt gan jāatzīst – bremzes ir zvērīgas! Jo vairāk tās sildi, jo „zvērīgākas” tās kļūst, un nekas neliecina, ka bremzes no pārkāršanas sāk „peldēt”. Visā pilnībā par to var pārliecināties tieši trekā, nevis ikdienas „likumpaklausīgās” braukšanas laikā, kad keramikas bremzēm savu potenciālu ir grūtāk apliecināt.

Arī tagad, finiša taisnes galā, strauji samazinot ātrumu pirms 90 grādu pagrieziena un tam sekojošā stāvā kāpuma, kurā burtiski uzlidoju, es sajūtu šo bremžu noturīgumu. Pārņem bezsvara stāvoklim tuva sajūta. Taču gavilēt nav laika, jo jau gaida nobrauciena virāža – īsti „amerikāņu kalniņi”. Ja blakus būtu meitene, viņas spiegšana noteikti būtu skaļāka par riepu kaukšanu.

Porshe Macan TurboMacan Turbo spoži parādīja savu kaujiniecisko raksturu. Nu, īsts zvērs! Turbomotora enerģija krosoveru burtiski rauj uz priekšu, bet tahometra šautra nonāk sarkanajā zonā. Tā kā Sport Plus (tas ietilpst Sport Chrono) strādā galējā režīmā, reakcija uz gāzēšanu ir asa, bet sānsvere faktiski nav jūtama, savukārt PDK kārba reaģē zibenīgi. Brauciens sagādā patiesu baudu. Tagad saprotu, kāpēc poršieši Macan atšķirībā no Cayenne aprīkojuši nevis ar klasisko „automātu”, bet vieglāko un ātrāko „robotu”. Tas šeit izskatās loģiskāk.

Savukārt vadāmība, ja ir universālās riepas, tuva neitrālai. Virāžā Macan nebiedē ar tieksmi izbraukt ārpus pagrieziena. Tīģeris gan ir nikns zvērs, taču paklausīgs un prognozējams. Izbraukt pagriezienus palīdz ne tikai Macan uzkares regulējums un platās aizmugures riepas, bet arī aizmugures ass „vektorvilkmes” sistēma Porsche Torque Vectoring Plus. Ņemot vērā atsevišķus parametrus, piemēram, griešanos ap asi, stūres un gāzes stāvokli, automātika ar bremžu palīdzību savalda iekšējo riteni, bet ārējās riepas palielinātais vērpes moments „izgroza” krosoveru virāžā.

Un vēl – Macan, pateicoties savai prasmei braukt vēdekļveidīgi, noteikti iepriecinās drifta cienītājus. Audi Q5 vilci starp asīm dala mehāniskais pašbloķējošais diferenciālis Torsen, savukārt šo Macan procesu vada daudzdisku sajūgs priekšējās ass piedziņā. Q5 starpasu „difs” parastajos apstākļos uz aizmugures tiltu var novadīt maksimāli 60% vilces, turpretī Macan automātika ar momentu žonglē plašākā amplitūdā – atkarībā no ceļa apstākļiem un ātruma līdz pat 100% uz aizmugures riteņiem.

Porshe Macan Turbo
Bagāžniekam nav roktura. Tas nomainīts ar pogu pie sētnieka pamatnes.

Es cenšos uz aparātu paneļa izsekot šai vērpes momenta „migrācijai”.   Kamēr stāvu, sajūgs faktiski ir „atslābinājies”. Sākoties ieskrējienam, tā diski sakļaujas un vērpes momenta grafiki iesākumā no aizmugures riteņiem pāriet uz priekšējiem riteņiem, atspoguļojot vilces izlīdzināšanos starp asīm, bet, palielinoties ātrumam, atvirzās atpakaļ, tad atkal gluži kā viļņi plūst uz priekšu… Redzot, cik vērīgi es sekoju notiekošajam, poršieši smejas: „Tu tām multenēm  pārlieku netici, tās vairāk kalpo uzskatāmībai. Sajūga ātrajai darbībai tās līdzi netiek!” Un viņi nemānās: sajūgs „dzenā” vērpes momentu starp asīm, ņemot vērā ļoti daudzus parametrus.

Un tas viss sagādā puicisku prieku. Jo tagad ar otro ātrumu sāku lēzenu pagriezienu, tad, kāpinot ātrumu, motoram rēcot un riepām kaucot, traucos uz priekšu kā tāds aizmugures piedziņas Carrera! Jā, es tagad ticu, ka šis ir krosovers ar supermašīnas manierēm.

Uz vispārējās „turbolidojuma” eiforijas fona es piekasīšos tikai dažiem momentiem. Pirmkārt: kad sasniegts ātrums 120 km/st, dzinēja „balsij” aizvien vairāk sāk jaukties klāt virsbūves aerodinamiskie trokšņi. Otrkārt: stūres elektropastiprinātājs. Tam sporta režīmā ir zināma smagnējība, taču informācija nekādu pārsteigumu nesagādā. Stūrei veltītā piepūle vairāk šķiet „sintētiska”, nevis reāla, un priekšējo riteņu sanesi es drīzāk dzirdu, nevis ar rokām sajūtu.

Īsos taisnos posmus es izbraucu pa zemes ceļu, kur vajadzēja stipri savaldīties, lai neļautos braucienam rallija stilā, jo šis motorizētais pārgalvis no kaķveidīgo cilts uz to neatlaidīgi mudināja!

Porshe Macan Turbo
Masīvais centrālais tunelis ir daudz platāks nekā modelim Q5. Uz tuneli pārcelta visa „klimata”, uzkares un elektronisko palīgsistēmu vadība. Kopskaitā ir 28 pogas un taustiņi, kā arī divi ekrāni un četri klimata ierīces „karodziņi”! Stilīgi, taču ne pārāk ērti: pogas jāspiež, tās neredzot, bieži iznāk kļūdīties, skatiens jāatrauj no ceļa.

Kad braucu pa zemes ceļu, pneimouzkares bija visaugstākajā stāvoklī. Taču arī tad Macan neuzvedās kā laiva vētras laikā. Taustiņa Off-Road uzspiediens ne tikai pacēla virsbūvi līdz galam, bet uz visstingrāko režīmu pārslēdza arī amortizatorus, lai mazinātu kratīšanos pa grambām. Nedaudz šūpoja gan. Arī amortizatorus var pārslēgt uz režīmu, kas mazāk krata. Kādas ir mašīnas spējas apvidū, kur ceļu nav? Šajā ziņā ar Macan viss ir kārtībā, būs ar ko konkurentus kaitināt. Un ne tikai ar attiecīgajā klasē lielāko klīrensu – līdz 230 mm. Jāmin gan virsbūves īsā pārkare, gan lielie riteņi, gan ātri reaģējošā elektronika. Pateicoties tam, Macan viegli pārvarēja visus šķēršļus. Īpaši nesaspringstot, brauca pa betonu 30 grādu leņķī, nesatricināmā mierā uzrāpās kalnā pa mālainu nogāzi, ripoja pa betona plākšņu atlūzām klātu taku, mierīgi pārvarēja sienu 40 grādu leņķī, bet, braucot no kalna, šķiet, pat nepamanīja aizsargstabiņus.

Vairumam nākamo „tīģerkopju” ar minētajām īpašībām atliku likām pietiks, un dažas pat pāri paliks. Taču, ja apstākļi piespiedīs vai dulna doma mudinās meklēt piedzīvojumus, tad Macan, protams, ļaus braukt gan pa zemes ceļu, gan pa pludmali, gan pa mežu. Galvenais ir neaizrauties.

Jaunā apvidus mašīna ir padevusies tik interesanta, ka tai faktiski ir garantēta kārtējā dižpārdokļa loma. Šāds krosovers Porsche saimē bija gaidīts, un sāncenšiem daudzējādā ziņā nav ar ko to pārspēt. Vēl vairāk, mašīnai Macan ir izredzes pārdošanas apjoma ziņā pabīdīt malā pat pašu Cayenne! Ja liels salons un bagāžnieks nav pats galvenais iegādes stimuls, tad kompaktā un ekonomiskā Macan pircēji par mazāku naudu iegūs krosoveru, kas aprīkojuma un energobruņojuma ziņā nemaz tik daudz neatpaliek no Cayenne, bet braukšanas talantu aspektā (vispirms braukšanā pa asfaltu) „vecāko brāli” pat pārspēj.

Porshe Macan Turbo