Harley-Davidson – amerikāņu leģenda

0
42
Harley-Davidson

Harley-Davidson ir viens no nedaudzajiem visā pasaulē saprotamajiem Amerikas simboliem, kas neasociējas ar imperiālismu. Tieši pretēji: cilvēks uz „hārlija” šķiet brīvs un pat dumpīgs. Šis tēls kļuvis par starptautiskā Harley-Davidson kulta neatņemamu sastāvdaļu.

Harley-DavidsonKā viss sākās

Lielo kompāniju vēsture visai bieži sākas nelielās istabiņās vai šķūnīšos. To pašu var teikt par Harley-Davidson: patiesi, vienam no pašiem slavenākajiem zīmoliem pasaulē aizsākumi meklējami koka šķūnīti Deividsonu mājas aizmugures pagalmā. Precīzāk sakot, viss sākās ar tās pašas Viskonsinas štata Milvoki mājas pagrabu, kur skolas draugi Viljams Hārlijs un Arturs Deividsons sāka eksperimentus, kuru mērķis bija velosipēdu sakrustot ar iekšdedzes dzinēju, bet pēc daudzajiem eļļas traipiem, kas tika atstāti visās istabās, kur vien jaunie cilvēki iegāja, un viena sprādziena viņus no turienes padzina.

Harley-Davidson
Arturs Deividsons, Volters Deividsons, Viljams Deividsons un Viljams Hārlijs.

Apžēlojies par nākamajiem lielā motociklu ražošanas uzņēmuma dibinātājiem, Deividsona vectēvs uzbūvēja to šķūni, kura melnbaltā fotogrāfija kļuvusi par vienu no Harley-Davidson kulta priekšmetiem. Pārcēlušies uz jaunajām telpām, draugi ar divkāršu enerģiju ķērās pie darba. Tiesa, bez īpašiem panākumiem: lai gan bija pagājis vairāk nekā gads kopš motociklu būves eksperimentu uzsākšanas, tā arī nebija izdevies samontēt to, ko viņi gribēja.

Tieši šis „gribēja” bija turpmāko viņu pasākuma panākumu atslēgas vārds. Nedz Viljams, nedz Arturs nebija biznesmeņi un neizvirzīja sev nekādus virsuzdevumus. Viņu aizraušanās mērķis gluži vienkārši bija radīt pašgājēju velosipēdu. Leģenda vēsta, ka abiem paticis braukt makšķerēt. Reiz, braucot pa sliktu ceļu, abi sākuši sapņot par tādu velosipēdu, ar kuru, braucējam nepieliekot nekādas pūles, varētu attīstīt lielāku ātrumu nekā ar parasto divriteni.

Harley-Davidson
Volters Deividsons ar pirmo motociklu. 1903

Abu aizraušanās bija tik dziļa, ka, neraugoties uz neveiksmēm, draugi to neatmeta. Viņi savā pasākumā iesaistīja cilvēku, kas patiešām varēja palīdzēt, – Artura vecāko brāli Volteru, kas bija profesionāls mehāniķis. Viņš palīdzēja noteikt neveiksmju cēloni: velosipēda rāmis bija pārāk trausls un nospēja noturēt motoru ar benzīna tvertni. Nācās izgatavot jaunu, izturīgāku karkasu. Hārlijs un Deividsoni 1903. gadā tomēr samontēja savu pirmo motociklu. Būtībā tas bija velosipēds, kas apgādāts ar 165 kubikcentimetru viencilindra dzinēju, kurš ar ādas siksnas palīdzību grieza pakaļējo riteni. Velosipēda pedāļi un ķēdes bija palīginstruments, kas palīdzēja sasniegt tādu motocikla ātrumu, kurš ļauj iedarbināt dzinēju, kā arī braukt pret kalnu, kad motora jauda ir par mazu. Visas detaļas tika izgatavotas ar rokām. Šā motocikla ātrums atbilda straujai cilvēka gaitai (7-8 kilometri stundā). Otrais šā motocikla variants tika apgādāts ar spēcīgāku motoru un kļuva par pirmo pārdošanai paredzēto šā tipa braucamrīku. Togad tika samontēti trīs motocikli, un kompānija Harley-Davidson atšķīra savas vēstures pirmo lappusi.

Panākumu spārnoti, draugi nākamajā gadā samontēja jau astoņus motorizētos velosipēdus, vēl pēc gada – 16, bet 1906. gadā – jau visus 50! Bija laiks sākt nopietni domāt par motocikliem kā biznesu.

Harley-Davidson
Pirmā motociklu montāžas telpa. Milvoki. 1903
Neglabājiet naudu konservu kārbā!

Amizants fakts: varēja gadīties, ka jau nākamajā gadā pēc dienasgaismas ieraudzīšanas (1904. gadā) Harley-Davidson būtu bankrotējis… konservu kārbas dēļ. Šī kārba stāvēja Deividsonu mājas virtuvē, un draugi tajā krāja naudu, lai pēc tam to lietderīgi izmantotu. Bet Deividsonu mājkalpotāja, ļaujoties kārdinājumam, piesavinājās visus motociklu būvētāju iekrājumus. Tādējādi pats pasākums tika apdraudēts. Un visam tā ir būtu pielikts punkts, ja ar naudu nebūtu izpalīdzējis Artura un Voltera radinieks. Izglābusies no bankrota, firma iesaistījās cīņā par savu vietu strauji augošajā amerikāņu motociklu tirgū.

Harley-DavidsonUzvara – labākā reklāma

Lielo pieprasījumu pēc šiem transportlīdzekļiem veicināja divi faktori. Pirmkārt, cena: automobilis tolaik maksāja kādas desmit reizes dārgāk nekā motocikls. Otrkārt, ceļi bija tik slikti, ka divriteņu „dzelzs rumaks”, pateicoties manevrēšanas spējai, ieguva prāvas priekšrocības salīdzinājumā ar četrriteņu „radinieku”.

Harley-Davidson prata izmantot labvēlīgo konjunktūru. Firma bija iemantojusi tādas kompānijas reputāciju, kuras produkcija var lepoties ar lieliskām gaitas īpašībām un drošumu. Un 1908. gadā to nodemonstrēja pats firmas prezidents Volters Deividsons, piedaloties divu dienu izturības sacensībās. Citi sacīkstes dalībnieki bija spiesti apstāties, lai veiktu remontu, turpretī viņš droši virzījās uz finišu un uzvarēja konkurentus (bet sacensībās bija pārstāvēti kopskaitā 20 marku motocikli). Sajūsminātie organizatori viņam piešķīra pat 1005 punktus no 1000 iespējamiem. Kā viņš pats apgalvoja, šā brauciena laikā nevajadzējis mainīt nevienu detaļu. Labāku Harley-Davidson reklāmu nevarēja nemaz iedomāties.

Harley-Davidson
Modelis ar blakusvāģi. 1920

Nākamajos divos gados risinājās divi kompānijai liktenīgi notikumi. Pirmkārt, Viljams Hārlijs izstrādāja dzinēju ar V veida cilindru izvietojumu, otrkārt, tika radīts firmas logotips, kas kopš tiem laikiem mainīts pavisam nedaudz un kļuvis par Harley-Davidson kulta sastāvdaļu.

Runājot par dzinēju, jāteic, ka Hārlijs šai ziņā „nekādu Ameriku neatklāja”. Pasaulē pirmo šāda tipa motoru jau 1889. gadā radīja Vilhelms Meibahs, kas strādāja Gotlība Daimlera kompānijā. Bet motocikli ar tamlīdzīgu agregātu pirmo reizi tika aprīkoti 1902. gadā Francijā. Tomēr neviens cits motociklu ražotājs visā pasaulē nav bijis tik uzticīgs tieši šādam komponējumam kā Harley-Davidson. Un arī tagad V veida motors ir tāds pats kompānijas simbols kā tās slavenais logotips.

Harley-Davidson
Džo Volters ar modeli KT. Maywood Speedway Park. 1915
Vienam karš, otram – panākumi

Jāteic, ka dizaina un konstrukcijas jomā gūtajiem panākumiem sekoja arī pēc notikuma ar konservu kārbu pirmās nopietnās grūtības. Tās bija nevis vienas kompānijas, bet visa tirgus grūtības: automobiļu rūpniecība pārgāja uzbrukumā. Henrija Forda konveijers kolosāli pazemināja Model T montāžas pašizmaksu, un tagad automobili par dažiem simtiem dolāru varēja iegādāties katrs amerikānis. Par gandrīz tādu pašu cenu, kāda tika prasīta par motociklu, Ford piedāvāja lielāku komfortu un drošību salīdzinājumā ar jebkuru divriteņu konkurentu.

Harley-Davidson
Harley-Davidson sacīkšu braucēju komanda. 1920

Harley-Davidson pārdošanas ieņēmumi sāka slīdēt uz leju. Situāciju neglāba arī tas, ka parādījās modeļi ar blakusvāģi. Talkā nāca valsts pasūtījumi – pirmām kārtām armijas vajadzībām. Kā zināms, no 20 tūkstošiem motociklu, ko amerikāņi izmantoja Pirmajā pasaules karā, vairums bija „hārliji”. Ir pat vēsturiska fotogrāfija: pirmais ASV armijas motociklists, kas šķērso uzvarētās Vācijas robežu, brauc ar Harley-Davidson.

Atguvusies no lejupslīdes, Milvoki kompānija vairākus turpmākos gados aizvadīja visnotaļ ražīgi: Harley-Davidson inženieri palielināja V-Twin dzinēja jaudu, degvielas tvertne ieguva pilienveida formu un kļuva par tikpat atpazīstamu dizaina sastāvdaļu kā cilindru izvietojums. Tika izstrādāts motors Flathead. Iespaidīgie panākumi sportā kompānijai kļuva par lielisku reklāmu, un vispār – viss bija brīnišķīgi līdz 1929. gadam, kad krahs fondu biržā aizsāka lielo depresiju.

Harley-Davidson
Modelis N1. 1905 Motors: viencilindra Maksimālais ātrums: 64 km/st Svars: 84 kg
Palīdzēja armija

Tad, protams, slikti klājās visiem. Savienotajās Valstīs motociklu ražotāju lielākā daļa „aizgāja pa burbuli” un nekad vairs neuzpeldēja. Tirgū palika tikai Harley-Davidson un Indian, taču tik tikko noturējās. Milvoki uzņēmumā ražošanas apjoms strauji saruka. Lai kaut kā pārdzīvotu šo grūto laiku, Hārlijs un Deividsoni izšķīrās par riskantu soli: viņi sāka savas tehnoloģijas pārdot japāņiem. Ja vien viņi zinātu, kādas būs šāda eksporta sekas!

Harley-Davidson
Modelis Silent Gray Fellow. 1912 Motors: viencilindra Jauda: 6,5 zirgspēki Maksimālais ātrums: 72 km/st Svars: 89 kg

Neraugoties uz grūtībām un tiem laikiem milzīgajiem zaudējumiem (vairāk nekā 300 tūkstoši dolāru 1933. gadā), Harley-Davidson spēja sakoncentrēties un sākt jauna modeļa izstrādi. Ar motoru 640 HV apgādātā modeļa oficiālais nosaukums bija EL. Taču tautā to dēvēja par Knucklehead. Sērijai EL bija divas novitātes: četru ātrumu pārnesumkārba un slavenais, tagad tik ierastais, uz benzīna tvertnes izvietotais aparātu panelis. Pēc gada parādījās cits modelis – WL, no kura „izauga” Harley-Davidson WLA, kurš vēlāk kļuva par “hārliju” kulta pamatu. 1936. gadā parādījās dzinējs Panhead. Milvoki uzņēmums turpināja ieturēt savu līniju – radīja aizvien spēcīgākas un stilīgākas mašīnas, kas tolaik nepavisam nelīdzinājās motorizētiem velosipēdiem. Drīzāk gan tās atgādināja darinājumus art deco stilā.

Harley-DavidsonVispār 40. gados kompānija „iebrauca” ar zināmām grūtībām, taču „ar lepni paceltu galvu”: par spīti visām grūtībām tās modeļu rinda paplašinājās, bet produkcija ar retiem izņēmumiem turējās augstā līmenī drošuma un gaitas īpašību ziņā. Tolaik Vecajā pasaulē izcēlās Otrais pasaules karš. Pēc zināmas vilcināšanās ASV nolēma piedalīties karadarbībā, un sākās Harley-Davidson „zvaigžņu stunda”. Amerikas armija, ar kuru jau bija izveidojušās ciešas attiecības, kļuva par modeļa WLA galveno pircēju.

Harley-Davidson
Pirmajā pasaules karā veiksmīgi tika izmantoti modeļi ar blakusvāģi.
Melnais, ādas PR

Antihitleriskās koalīcijas uzvara ne tikai nepieredzēti kāpināja entuziasmu Savienotajās Valstīs, kurš nodrošināja noieta pieaugumu gandrīz visās ekonomikas nozarēs. Tā arī strauji vairoja draudzīgā ģimeniskā Milvoki ražotāja popularitāti. Tajos gados norakstītos armijas motociklus WLA varēja nopirkt par „smiekla” naudu, un daudzi gados jaunie amerikāņi to arī darīja. Vai maz ir iedomājama efektīvāka reklāma par tūkstošiem un tūkstošiem jaunu cilvēku, kas ar „hārlijiem” traucas pa valsts ceļiem?

Harley-Davidson
Modelis KR Fast Roadster. 1915 Motors: divcilindru V veida Jauda: 15 zirgspēku Maksimālais ātrums: 130 km/st Svars: 147 kg

Bet 1947. gads atnesa vēl vienu liktenīgu notikumu. Nelielajā Kalifornijas pilsētiņā Holisterā notika motociklistu salidojums. Jāteic, ka organizatori bija pamatīgi pārrēķinājušies ar pasākuma vietas izvēli: uz to ieradās daudz vairāk cilvēku, nekā vietējā tūrisma infrastruktūra spēja uzņemt. Viesnīcās un bāros trūka vietu, tāpēc daudzi atpūtās tieši uz ielas – par laimi, vismaz laiks bija silts. Protams, daži salidojuma dalībnieki, bet to nebija daudz, atļāvās dažādas pārmērības. Taču drīz vien amerikāņu prese rakstīja, ka Holistera tikusi burtiski ieņemta un izlaupīta, bet par nekārtību pierādījumu kalpoja visā valstī izdaudzinātā fotogrāfija, kurā starp tukšām pudelēm bija redzams baikeris uz „hārlija”.

Harley-Davidson
Modelis KT. 1915 Motors: V-Twin Jauda: 15 zirgspēku Maksimālais ātrums: 130 km/st Svars: 147 kg

Pēc dažiem gadiem uz ekrāniem iznāca pēc šo notikumu motīviem uzņemtā filma Wild One ar Marlonu Brando galvenajā lomā. Varonis nebrauca ar „hārliju”, toties galvenais sliktais personāžs drasēja tieši ar to. Bet sanāca tā, ka dumpinieku Harley-Davidson mugurā filma padarīja vienīgi populārāku. Kompānija, kas vienmēr bija orientējusies uz kārtīgiem pilsoņiem, tika nostādīta izvēles priekšā: sekot tendencei vai izlikties, ka nekas nenotiek.

Harley-Davidson
Modelis J. 1918 Motors: V-Twin Maksimālais ātrums: 89 km/st Svars: 147 kg

Harley-DavidsonJāteic, ka pati dzīve mudināja pieņemt pareizo lēmumu. Izrādījās, ka šis tēls – dumpinieks uz „hārlija”– ļoti pievilcīgs šķiet ne tikai tiem, kuriem ir destruktīvas noslieces. Lai gan Harley-Davidson kulta priekšgalā nostājās patiešām zināmā mērā krimināls grupējums Hells Angels, kas pazīstams ar to, ka 1969. gadā tā locekļi Rolling Stones koncertā Altamontā nošāva divus skatītājus (starp citu, lietu galīgi izbeidza tikai 2005. gadā).

Harley-Davidson
Modelis JD. 1928 Motors: V-Twin Jauda: 18 zirgspēku Maksimālais ātrums: 121 km/st Svars: 166 kg
Harley-Davidson
Modelis VLE. 1933 Motors: V-Twin Jauda: 22 zirgspēki Maksimālais ātrums: 105 km/st Svars: 177 kg
Harley-Davidson
Modelis WLA. 1942 Motors: V-Twin Jauda: 23 zirgspēki Maksimālais ātrums: 105 km/st Svars: 261,5 kg
Harley-Davidson
Modelis FLH Duo-Glide. 1960 Motors: V-Twin Jauda: 55 zirgspēki Maksimālais ātrums: 160 km/st Svars: 304 kg

Izrādījās, ka, neraugoties uz ļoti pretrunīgo reputāciju, ādas jakās tērptie „Elles eņģeļi” ir vienīgā amerikāņu motociklu ražotāja īstie glābēji. Reiz uzsēdušies uz „hārlija”, viņi šai markai palika uzticīgi vienmēr, un ar laiku šo tendenci pārņēma arī citas pēc šā grupējuma līdzības veidotās, taču daudz miermīlīgākās organizācijas. Šāda patriotisma izpausme nāca īstajā brīdī – laikā, kad ASV motociklu tirgū sāka iespiesties itāļu, vācu un japāņu ražotāji (tas bija savdabīgs lielās depresijas sveiciens!).

Harley-Davidson
Harley-Davidson motocikli Otrā pasaules kara gados sevi apliecināja no labākās puses.
Investora paspārnē

Taču, ak vai, pat markas piekritēju entuziasms nespēja kompāniju pasargāt no grūtībām. Konkurenti no Eiropas un Āzijas pārdeva brīnišķīgus motociklus par zemāku cenu. Pat „Elles eņģeļu” līderis Sonijs Bārgers kādā intervijā atzina: ja nevajadzētu saglabāt imidžu, viņš labprāt brauktu ar kādu „japāni”. Harley-Davidson realizācijas apjoms sāka sarukt, un tajā brīdī vienīgā izeja bija piesaistīt investoru. Par to kļuva amerikāņu daudznozaru kompānija American Machine and Foundry (AMF), kura 1969. gada janvārī nopirka Harley-Davidson akciju kontrolpaketi un tapa par pasaules lielākās motociklu firmas faktisko saimnieci.

Harley-Davidson
Marlons Brando filmā Wild One.

Jaunie īpašnieki pret Harley-Davidson izturējās kā pret parastu biznesa objektu. Visus Deividsonu ģimenes pārstāvjus no kompānijas vadības atstūma malā, uzņēmumā ieviesa korporatīvo ētiku, mudināja palielināt ražošanas apjomu. Un aizmudināja tiktāl, ka par prieku konkurentiem un par sirdssāpēm markas piekritējiem produkcijas kvalitāte strauji pasliktinājās. Kad blakus slavenajam logotipam uz degvielas tvertnes AMF pievienoja arī savu emblēmu, markas piekritēju sašutumam nebija gala.

Harley-Davidson
Modelis 74 FLHB Electra Glide. 1965 Motors: V-Twin Jauda: 60 zirgspēku Maksimālais ātrums: 158 km/st Svars: 355 kg
Atkal brīvībā

Taču „spēlītes ar motocikliem” investoram drīz vien apnika. Septiņdesmito gadu naftas krīzes dēļ visu transportlīdzekļu, arī ar Harley-Davidson logotipu rotāto motociklu, noiets saruka.

Harley-Davidson
ASV policija ar prieku izmantoja modeli 74 FL Hydra-Clide. 1951 Motors: V-Twin Jauda: 55 zirgspēki Maksimālais ātrums: 164 km/st Svars: 271 kg

Deividsonu ģimene kopā ar vairākiem kompānijas direktoriem 1981. gadā par 81 miljonu dolāru, neraugoties uz iegūtās patstāvības kolosālo risku jaunajos apstākļos, no AMF atpirka akciju kontrolpaketi. Atguvusi neatkarību, kompānija Harley-Davidson sašaurināja ražošanu, par 40 procentiem samazināja darba vietu skaitu un sāka rūpēties par to, lai tās motocikli atgūtu drošu mašīnu reputāciju. Uzņēmuma tirgvedības speciālisti 1983. gadā izdarīja gudru gājienu – noorganizēja klubu ar nosaukumu „Hārliju” īpašnieku grupa” (Harley Owners Group, saīsināti HOG), kurā līdz 2000. gadam jau bija pusmiljons dalībnieku. Interesi par marku vairoja jaunais motors – 1340 cm3 V2 Evolution, kura izlaide tika gatavota vairākus gadus un uzsākta 1984. gadā. Vienlaikus sērijveidā izlaida modeli Softail ar apslēptiem pakaļējās uzkares amortizatoriem.

Harley-Davidson
Modelis FLHX Electra Glide. 1984 Motors: V-Twin Jauda: 65 zirgspēki Maksimālais ātrums: 145 km/st Svars: 341 kg
Harley-Davidson
Modelis FLHRI Road King. 1997 Motors: V-Twin Jauda: 69 zirgspēki Maksimālais ātrums: 155 km/st Svars: 314 kg

Šo trieciendarba desmitgadi vainagoja grandiozi svētki par godu Harley-Davidson 85. gadskārtai, kas markas piekritēju pulku palielināja par vairākiem desmitiem tūkstošiem. Tika arī izlaists brīnišķīgs baiks – FXSTS Springer Softail, kura dizainā bija samanāmas 40. gadu klasisko „hārliju” iezīmes.

Harley-Davidson
Modelis Softail FLSTC-1. 2002 Paši klasiskākie un tradicionālākie leģendārās amerikāņu markas motocikli ir apvienoti grupā Softail, kurai nosaukumu aizdevusi oriģinālā pakaļējā piekare (vārds softail tulkojams kā “mīkstā pakaļpuse”). Pateicoties tai, motocikla aizmugurējā daļa ir atbrīvota no liekām detaļām un ieguvusi klasiskas, tīras līnijas. Piekare ir stilizēta tā, ka vizuāli atgādina 30., 40. gadu Harley-Davidson motociklu cieto rāmi (tā saucamo hard tail), bet amortizatori paslēpti apakšā zem pārnesumkārbas. Visiem Softail motocikliem ir uz priekšu izvirzīti pedāļi/kāpšļi, kas ļauj vadītājam pie stūres sēdēt brīvā un komfortablā, čopera/kruīzera stilam atbilstošā pozā.

Deviņdesmitie gadi bija vētraini un ražīgi. Motociklu ražošana apauga ar būtiskiem papildinājumiem: Jorkā (Pensilvānija) tika uzcelta mākslinieciskās krāsošanas rūpnīca, Franklinā (Viskonsina) – rezerves daļu un līdztekus sortimenta preču rūpnīca, bet Milvoki – atvērts Produkcijas izstrādes centrs. Turklāt motociklus Harley-Davidson sāka izlaist citos štatos un pat ārpus ASV robežām. Sākot ražot modeli VR1000 ar šķidrās dzesēšanas dzinēju, tika spodrināta teicamo sporta motociklu ražotāja reputācija, kas bija sākusi apsūbēt.

Harley-Davidson
SArnolds Švarcenegers uz Harley-Davidson motocikla filmā Terminator II. 1991
Tautas luksuss

Jauno gadsimtu kompānija sagaidīja labi sagatavojusies – kā svarīgs ASV tirgus dalībnieks, turklāt Amerikas leģendas un pat simbola statusā. Brīvību mīloša cilvēka veidols sapulcinājis un joprojām pulcina zem Harley-Davidson karoga miljoniem šīs markas piekritēju. „Konkurenti pārdod motociklus, bet mēs piedāvājam dzīves stilu,” apgalvo kompānijas vadītāji. Pēdējos 15 gados tās produkcija ieguvusi statusu „Rolls–royce uz diviem riteņiem”, mūsdienās būt „hārlija” īpašniekam ir prestiža jautājums. Šos baikus ir iecienījuši Arnolds Švarcenegers, Brūss Viliss, Maikls Duglass, Silvestrs Stalone, Žerārs Depardjē Spānijas karalis Huans Karloss.

Harley-Davidson
Pēc sacīkšu motocikla XR750 motīviem radītā strītbaika XR1200 ārējo veidolu izstrādājis kompānijas “Villī Džī” galvenais dizainers Deividsons, bet par vadāmību atbildīgos mezglus noslīpējuši deviņkārtējais AMA Grand National čempions Skots Pārkers un sacīkšu World Superbike uzvarētājs Adriens Morillass. 2008 Motors: divcilindru, V, 4 taktis Jauda: 90 zirgspēku (ar 7000 apgr./min.) Svars: 250 kg

Apbrīnojami ir tas, ka šī marka, neraugoties uz augsto prestižu, joprojām ir demokrātiska; ar Harley-Davidson vizinās gan Holivudas zvaigznes, gan vienkārši strādnieki. Arī kompānijas vadītāji, no kuriem vairums paši ir baikeri, pastāvīgi kontaktējas ar „biedriem, ko savedis kopā motocikls”. Tā, piemēram, Harley-Davidson viceprezidentu Viljamu Deividsonu, dibinātāja Viljama Deividsona mazdēlu, motociklistu burziņā nesauc citādi kā par Villiju G., un viņš pats piedalās daudzos baikeru salidojumos. Droši vien šī tuvība ar tautu ir tā, kas palīdz atvairīt „japāņu” spiedienu (arī uzzināt, kas tiek gaidīts no jaunajiem „hārlijiem”, kādam jābūt ideālam servisam utt.).

Harley-Davidson
Visvieglāk pieejami un vadāmi ir Sportster grupas motocikli, kas aprīkoti ar dzinējiem Evolution.
Harley-Davidson
Motocikla VRSC debija 2001.gadā kļuva par vienu no galvenajiem notikumiem motociklu pasaulē. Motocikla sirds ir supermodernais motors V-Twin Revolution ar 115 zirgspēku jaudu. Maksimālais ātrums: 209 km/st Svars: 270 kg
Harley-Davidson
Modelis Touring Electra Glide Classic. 2007 Touring – ideāls motocikls ceļojumiem. Visi motocikli ir aprīkoti ar uzticamu dzinēju Twin Cam 88. Katrs šīs grupas motocikls jau bāzes komplektācijā ir piemērots ilgstošiem braucieniem un lieliem attālumiem: bagāžas konteineri, miglas lukturi, drošības stieņi, vējstikls un paplatinātie aizsargspārni uzsvērti apliecina aparāta uzdevumu.

Taču pat šādu industrijas milzi negatīvi ietekmēja sarežģītais 2007. gads: kompānija pārdeva 330 619 motociklus – par 5,32 procentiem mazāk nekā 2006. gadā (349 196 gab.), bet tīrā peļņa saruka par 10,48 procentiem – no 1,043 miljradiem dolāru 2006. gadā līdz 934 miljoniem dolāru. Kompānijā Harley-Davidson šos rezultātus saista ar ASV ekonomikas lejupslīdi un domā, ka jauns pieaugums sagaidāms šogad.

Harley-DavidsonArī tad, ja 2008. gada prognoze nepiepildīsies, pārredzamā nākotnē zīmola stāvoklis šaubas nerada. Vismaz tik ilgi, kamēr pie vadības stūres ir cilvēki, kuru uztverē baiki Harley-Davidson ir nevis gluži vienkārši motocikli, bet aizraušanās objekts un dzīves stils. Ne jau velti par šo kompāniju mēdz teikt, ka tā rada preci, kurā sociālo ideju īpatsvars pārsniedz pašas biznesa īpatsvaru.

Harley-Davidson
Kolekcija Harley-Davidson. Bistjē un ādas šorti – tāds ir dumpinieces, Harley-Davidson kulta pielūdzējas tēls Terija Māglera interpretācijā.

Šā gada 12. jūlijā par godu kompānijas 105. gadskārtai Milvoki pilsētā tika atklāts Harley-Davidson muzejs, kurā apskatāmi vairāk nekā 150 leģendāro motociklu modeļi.

Harley-Davidson
Muzeja cienīgs eksemplārs.
Harley-Davidson
Tetovējumi nepārprotami apliecina attieksmi pret Harley-Davidson kultu.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY