BMW atdzīvinās Isetta?

0
96
Isetta
BMW Isetta. 1955

Kad cilvēks solīdā vecumā pēkšņi sāk nodarboties ar to, ko viņš darījis, teiksim, pirms četrdesmit vai piecdesmit gadiem, par šādu cilvēku mēdz teikt, ka viņš grib atcerēties jaunību vai ir dīvainis. Kad tāpat rīkojas slavens milzīgs autokoncerns, mēs runājam par leģendas atdzīvināšanu.

Eiropā autoražotāju vidū šāda leģendu atdzīvināšanas mode radās pirms dažiem gadiem un tagad pieņemas spēkā. Par reinkarnācijas objektiem galvenokārt kļūst modeļi, kas bija ļoti populāri 50.–60. gados. Lai atceramies kaut vai atjaunoto „vaboli” VW, Citroen sēriju C, kas atgādina Citroen 2CV (kuram pēc dažiem gadiem paredzēta jauna atdzimšana). Vai Fiat 500, kuru ļoti veiksmīgi atjaunojis Itālijas koncerns un kurš Eiropā kļuvis par vienu no šā gada hitiem.

Isetta
Velam Isetta. 1955

Vērojot, kā kolēģi un konkurenti no jau aizmirstiem veciem modeļiem veido brīnišķīgus jaunus, šķiet, koncerns BMW arī atcerējies savu leģendāro kompaktauto Isetta. Oficiālus paziņojumus par projekta realizāciju bavārieši pagaidām nav snieguši, taču internetā un presē par to čum un mudž informācija „no drošiem avotiem” un pat zīmējumi ar jaunās paaudzes mašīnas Isetta skicēm.

Isetta
Trojan 200 (10 zirgspēki). 1955

Raugoties uz tagadējiem plēsonīga izskata „piecniekiem” un „septiņniekiem”, grūti noticēt, ka pēckara gados slaveno kompāniju no kraha izglāba nevis kāds stilīgs sedans ar sportiskām manierēm, bet „mazulīte” Isetta. Tolaik Vācija atdzima no drupām, un vairumam vāciešu nopietns automobilis gluži vienkārši nebija pieejams. Kompānija BMW ar grūtībām noturējās – galvenokārt pateicoties motocikliem, līdz pie apvāršņa parādījās Isetta.

Isetta
Messerschmitt KR200 (10 zirgspēki). 1955

Stingri ņemot, sākotnēji Isetta nebija vācu mašīna. Šis brīnums tika radīts Itālijā: 1952. gadā inženieri Ermenedžildo Preti un Pjerluidži Radži pēc firmas Iso SpA īpašnieka Renco Rivolta pasūtījuma izdomāja Isetta dizainu. Kā vēsta leģenda, mašīnītei raksturīgo ārējo izskatu autori atraduši, veidojot instalāciju: blakus nolikuši divus motorollerus, bet starp tiem – ledusskapi.

Isetta
Fend Flitzer. 1952

Plašai publikai šis hibrīds tika parādīts 1953. gadā. Savdabīgā trīsriteņu divvietīgā mazulīte ar vienām ieejas durvīm priekšgalā, pie kurām bija piestiprināts visai trūcīgs aparātu panelis, kļuva par īstu sensāciju. Eiropiešiem ļoti iepatikās šī briesmonīte, ne jau velti mašīnas Isetta sāka ražot tālu ārpus Itālijas robežām. Pēc licences automobiļus Isetta izlaida Francijā, Spānijā, Beļģijā, Lielbritānijā un Brazīlijā.

Isetta
Fuldamobil (10 zirgspēki). 1955

BMW vadība atskārta, ka labāku pie zemākās cenu kategorijas piederošu superkompaktauto, kas vāciešiem noteikti būs pa prātam, atrast ir grūti. Tieši bavāriešu interpretācijā Isetta kļuva par pasaules autobūves „zelta klasikas” neatņemamu sastāvdaļu.

Isetta
Scootacar (8,2 zirgspēki). 1957

Vācieši akli nekopēja Iso Isetta. Faktiski viņi radīja jaunu automobili pēc itāļu atraduma “motīviem”. Par BMW pirmo Isetta „sirdi” kļuva viencilindra motocikla 247 kubikcentimetru motors ar 13 zirgspēku jaudu. Arī dizains tika no jauna pārdomāts. Pateicoties tam, BMW Isetta 250 ieguva pie priekšējiem spārniem piestiprinātus lukturus uz „kājiņām”. Mašīna, kas attīstīja ātrumu līdz 85 kilometriem stundā, 1955. gada pavasarī tika laista pārdošanā, un līdz gada beigām izdevās pārdot aptuveni 10 tūkstošus eksemplāru. Interesants ir šāds fakts: lai vadītu šo mašīnu, pietika ar motociklu kategorijas vadīšanas tiesībām.

Isetta
BMW Isetta. 1955

Turpmākajos pāris gados parādījās BMW Isetta modernizācijas – 300 un 600. Isetta 600 bija apgādāta ar jaudīgāku – 582 kubikcentimetru – dzinēju, kas ļāva ātrumu kāpināt līdz 103 kilometriem stundā. Taču jau 50. gadu beigās publikas interese par šiem „pusmotocikliem” krasi samazinājās, tāpēc ka radās vēlēšanās iegūt īstu automobili. Rezultātā kompānija BMW izbeidza Isetta izlaidi, bet visā mašīnu ražošanas laikā, pēc dažiem datiem, tika pārdoti aptuveni 180 tūkstoši eksemplāru.

Isetta
Iso Isetta (Itālija).

Tagad zīmols BMW asociējas pirmām kārtām ar grezniem pamatīgiem automobiļiem, kas apgādāti ar visnotaļ jaudīgiem dzinējiem. Tomēr vienlaikus koncerns prot strādāt ar leģendārajām „mazulītēm”: Mini Cooper kļuvis par slavenā Austin Mini tradīciju cienīgu turpinātāju, un pēc BMW britāniskās produkcijas ir liels pieprasījums visā pasaulē. Tāpēc tagad, kad Eiropas autobūves milži cits pēc cita atjauno savus aizvadīto gadu superpopulāros modeļus (pievērsiet uzmanību: lielākoties tie ir nelieli, braukšanai pilsētā domāti kompaktauto), bavāriešu nodoms atdzīvināt Isetta ar savu logotipu nepavisam nešķiet dīvains.

Isetta
Velam Isetta (Francija).

Turklāt eiropieši, pietiekami „izspēlējušies ar lielajām mašīnām”, labprāt pērk kompaktauto. Tas ir loģiski: pārpildītajās pilsētās sastrēgumi un grūtības ar mašīnu novietošanu šīs klases automobiļus padara sevišķi ērtus.

Isetta
BMW Isetta Concept. 2008

Ja baumas par koncerna BMW nodomu atjaunot Isetta ražošanu apstiprināsies, mašīnītes, protams, tiks pamatīgi pārstrādātas. Saskaņā ar iegūto informāciju, modelim būs četri riteņi (trīs riteņi vairs neatbilst automobiļu drošības prasībām), šā paša iemesla dēļ durvis atradīsies sānos, nevis priekšā, bet „mazulīti” tāpat kā oriģinālversiju darbinās visai sprigans 250 kubikcentimetru dzinējs, kas būs izvietots aizmugurē. Tiek arī prognozēts, ka starp komplektācijas variantiem var būt elektromotors.

Isetta
BMW Isetta Concept. 2008

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY