„Russo-Balt” atdzimšana

0
174
Russo-Balt

Automobiu buves ritausma Krievija šo marku uzskatija par vienu no vispazistamakajam, bet pec Oktobra revolucijas ta pazuda un uz daudziem gadu desmitiem tika pilnigi aizmirsta – lidz bridim, kad uzemejs no pecpadomju Krievijas nolema iegut tiesibas uz to un censties panakt tas atdzimšanu.

Russo-Balt
Dmitrijs Bondarevs pie „Russo-Balt” stūres.

1908. gads kļuva zīmīgs ar to, ka Rīgā parādījās pirmā rūpnīcas mērogā organizētā Krievijas automobiļu ražotne. „Krievijas – Baltijas vagonu rūpnīcā” pēc tās valdes priekšsēdētāja Mihaila Šidlovska (vēlākā Krievijas stratēģiskās aviācijas dibinātāja 1914. gadā) iniciatīvas tika izveidota automobiļu nodaļa, kuru vadīja Dmitrijs Bondarevs. Līdz 1915. gadam tika uzbūvēti 1000 vieglie automobiļi ar „Russo-Balt” marku, kurus gaidīja panākumi un atzinība, bet šo mašīnu radītājiem bija lemts vēlāk kļūt par Krievijas automobiļu būves „zelta fondu”. Sava uzplaukuma laikā „Krievijas – Baltijas vagonu rūpnīcas” automobiļu nodaļai ar imperatora Nikolaja II atļauju tika piešķirts gods, izgatavojot automobiļus imperatora ģimenei, lietot Romanovu ģerboni.

Russo-Balt
Krievijas cars Nikolajs II pārbauda automobiļu „Russo-Balt” militāro ekipāžu gatavību.

Automobiļu „Russo-Balt” apkalpes periodiski ar panākumiem piedalījās dažādās Krievijas un starptautiskās sacensībās. Tā, piemēram, 1912. gadā apkalpe – Andrejs Nagelis (autobraucējs, žurnālists, Krievijas pirmā specializētā žurnāla „Avtomobiļ” izdevējs) un Vadims Mihailovs – Montekarlo piedalījās Monako rallijā un 58 dalībnieku konkurencē kopvērtējumā ieņēma 9. vietu, saņemot pirmo tūrisma godalgu un speciālo balvu par automobiļa izturību.

Russo-Balt
Ekipāža – Andrejs Nagelis (no kreisās) un Vadims Mihailovs 1912. gada Monako rallijā.
Russo-Balt
Andrejs Nagelis (no kreisās), Boriss Ņikiforovs un Jevgeņijs Kuzmins automobilī „Russo-Balt” pēc sacīkstēm Nicā. 1914

Sakarā ar karadarbību 1915. gadā „Krievijas – Baltijas vagonu rūpnīcu” no Rīgas evakuēja uz Maskavas apkaimi (Fiļiem). Bet 1917. gadā vienlaikus ar cara ģimenes iznīcināšanu „Russo-Balt” marka pazuda. Kā likās, uz visiem laikiem.

Russo-Balt
Modelis Russo-Balt C-24/30 ar lando virsbūvi izgatavots cara Nikolaja II garāžai. 1912
Russo-Balt
Modelis Russo-Balt К-12/20. 1911

Taču, un tas bija liels pārsteigums, pagājušā gada aprīlī elegances konkursā, kas notika Itālijā, villā pie Komo ezera, tika parādīts kaut kas ārkārtējs – brīnišķīgs automobilis ar Romanovu ģerboni uz radiatora, sagādājot īstu estētisku baudījumu. Taču vienlaikus tas nozīmēja, ka pēc tik ilgiem aizmirstības gadiem „Russo-Balt” marka ir atgriezusies. Šis neparastais, iztēli satriecošais „brīnums uz riteņiem”, kam dots nosaukums Impression, bija ieradies Itālijā kā spilgts apliecinājums tam, ka pēc aizraušanās ar prestižām ārzemju markām Krievijā ir uzsākts nozīmīgs un vērienīgs darbs.

Russo-Balt Russo-BaltStāstot par automobiļa radīšanu, dizainers Zviads Cikolija bija ļoti lakonisks: „Veidojot automobiļa dizainu, mēs centāmies iztēloties, kā „Russo-Balt” auto izskatītos mūsdienās, ja šo mašīnu ražošana nebūtu pārtraukta. Provizoriskie darbi, ieskaitot projekta dokumentācijas sagatavošanu, tika veikti Krievijā. Savukārt praktisko daļu īstenoja Vācijā kompānija Gerg, kas izstrādā pēc speciāliem pasūtījumiem izgatavojamus automobiļus, kā arī sniedz apkopes pakalpojumus sacensībās Formula 1.

Russo-Balt Russo-BaltAutomobilis, kas ir 5,18 metrus garš, izskatās ļoti impozants. Tā ekstravagantais retro stils ir pietiekami pievilcīgs. Virsbūves karkass ir izgatavots no oglekļa šķiedras, bet apdarei lielākoties izmantots zebrano koks. Visu ainu vainago Maybach dzinējs.

Šobrīd kompānija veidojas. Sākumposmā tā ir paredzējusi radīt 2 – 3 automobiļus gadā, to skaitu ar laiku palielinot līdz 15.

Russo-Balt

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY