Izmeklēšanas eksperiments

0
95
Spyker

Jāko Beilsma
Foto: ©Henks van den Hurks © Fox Syndication © Bulls Press

„Nav ieteicams skatīties bērniem un tiem, kas aizraujas ar automobiļiem.” ar šādu brīdinājumu nācās papildināt titrus filmai „Pamatinstinkts II”, kas sākas ar automobiļa Spyker Laviolette bojāejas ainu.

SpykerSalonā kļūst karsts. Taču ne tāpēc, ka man blakus sēž Šārona Stouna. Gluži vienkārši gaisa temperatūra Londonā visu dienu turējās ap 36˚C, turklāt darbarūķis V8 arī karsēja. Labi, ka kopā ar mums nav Šāronas. Viņas klātbūtne varētu beigties ar tikpat iespaidīgu katastrofu kā filmā. Ne jau tāpēc, ka man gluži kā Stounas tēlotajai filmas varonei piemīt patoloģiska tieksme riskēt. Tomēr manai spējai saglabāt aukstasinību ir zināmas robežas. Ticiet man, melnais Spyker Laviolette naksnīgajā Londonā iedarbojas uzbudinoši.

SpykerKamēr mēs ar rēkoņu traucamies cauri filmas sākumā redzamajam tunelim, manas acis šaudās apkārt. Ar rokām darinātie elegantie hromētie aparāti mirdzina savas zaļās uguntiņas. Gluži kā lūpu krāsa sarkanā āda aizvilina sapņu pasaulē. Realitāte jaucas ar iedomām. Mūsu melnais Spyker ir tieši tāds pats kā filmā. Labā kāja pastiprina „saundtreku”, un 400 zirgspēku dzinēja oktets sasniedz to pašu negantuma līmeni, kādu filmas „Pamatinstinkts II” sākuma ainā demonstrē aktieri. Kad es pārslēdzu sviru, kas vairāk izskatās pēc mākslas darba, nevis mehānisma detaļas, tuneļa sienu pastiprinātā rēkoņa iespiež mani šā mobilā kinoteātra krēslā. Kinoekrānam līdzīgo balto sienu ziba pastiprina „tuneļa efektu”.

SpykerTātad mēs sākam savu detektīvstāstu. Atgriezīsimies sākuma punktā. Runa ir par briesmīgu slepkavību, par brīnišķīga veidojuma – automobiļa – maniakālu iznīcināšanu, par cilvēka ģēnija brīnišķīgā darinājuma aukstasinīgu sadalīšanu gabalos. Šāds noziegums ir jāizmeklē. Par slepenās novērošanas objektu mēs nolēmām izmantot tieši tādu pašu Spyker. Pēc mūsu ieceres tā izskats atstās spēcīgu iespaidu uz aizdomās turamajiem. Teiksim tūlīt, mūsu cerības attaisnojās.

Spyker
Kadrs no filmas „Pamatinstinkts II”
Spyker
Kadri no filmas „Pamatinstinkts II”
Spyker
Kadri no filmas „Pamatinstinkts II”

Mums jānoskaidro visas šīs traģēdijas detaļas, visos sīkumos jārestaurē notikumu gaita. Tāpēc ir jāapskata daži piestātnes kvadrātmetri bijušajos Londonas dokos, kas pazīstami ar nosaukumu „Kanārijputniņu kuģu būvētava”, bet tagad apbūvēti ar debesskrāpjiem un moderniem biroju centriem.

Spyker
Kadrs no filmas „Pamatinstinkts II”

To sauc par izmeklēšanas eksperimentu. Lai noskaidrotu patiesību, visos sīkumos jārestaurē notikumu gaita. Šim nolūkam tiek izmantoti arī lietiskie pierādījumi un slepkavības rīki. Nozieguma vietā nogādā aizdomās turamos.

Diemžēl mūsu izmeklēšanas pieticīgais budžets neļauj saukt pie atbildības visnotaļ aizdomīgo Stounas kundzi: viņas honorārs pilnīgi noteikti vairākkārt pārsniedz 373 tūkstošus eiro – summu, par kuru novērtēta Spyker Laviolette dzīvība. Tik daudz maksā filmā „Pamatinstinkts II” tik barbariski izmantotā speciālā automobiļa versija ar melno virsbūvi un ugunīgi sarkano interjeru. Auto ekskluzīvais raksturs sajūtams jau ar pirmajiem tajā pavadītajiem mirkļiem. Tikai radikāli klasiskais salons šo mašīnu atšķir no citiem sporta automobiļiem. Šajā automobilī nevar gluži vienkārši ielēkt un drāzties uz priekšu: lai to izkustinātu no vietas, noteiktā secībā jānospiež vairākas pogas. Tā ir vesela ceremonija, kuru, tiklīdz izdzirdi atmodinātā motora vareno rūkoņu, tūlīt aizmirsti.

Spyker
Kadri no filmas „Pamatinstinkts II”
Spyker
Kadri no filmas „Pamatinstinkts II”
Spyker
Kadri no filmas „Pamatinstinkts II”

Pirms nozieguma vietas apmeklēšanas mums vajadzēja iztaujāt svarīgu liecinieku. Izbraukuši uz ceļa un ieskatījušies pulkstenī, sapratām, ka jāpasteidzas. Spyker viegli izbrīvē vietu blīvajā satiksmes plūsmā, tā sprintera spējas ir superauto cienīgas. Maksimumstundās šāds automobilis ir nevis traucēklis, bet palīgs: Spyker Laviolette ir kompakts un nodrošina brīnišķīgu redzamību. Sporta mašīnai tā ir reti sastopama īpašība. Tas viegli uzvar sacensībā ar parasto pilsētas transportu. Uz satiksmes plūsmas kaimiņiem Spyker rūc kā īsts sacīkšu automobilis. Šī rūkoņa vien ir ko vērta. To var salīdzināt ar skaņu, ko rada Mālera kompozīcijas atskaņojoša smagā roka grupa: skaņa ir skaļa, drūma un nāvīgi nopietna. Šis simfoniskais smagais roks ir vienīgais numurs Spyker repertuārā. Audiosistēma šādā automobilī ir pilnīgi lieka.

Spyker
Kadrs no filmas „Pamatinstinkts II”

Kino draugiem nav jāliek lietā dedukcija, lai uzminētu, kurp mēs dodamies. Tas ir Painvudas ceļš. Kinostudiju Pinewood mēs, tāpat kā daudzi džeimsi bondi pirms mums, atrodam bez navigācijas aparāta palīdzības. Tāpēc piedodam savai automašīnai to, ka tai nav šīs sistēmas. Te tā izskatītos tikpat neiederīga kā karte un kompass Šāronas Stounas somiņā.

SpykerPinewood ir dāvājusi pasaulei bondiānu. Te uzņemta arī filma „Pamatinstinkts II”. Šajā apsargājamajā objektā ir diezgan sarežģīti iekļūt. Pat Stounai bija vajadzīga speciāla caurlaide. Spyker uz sardzi atstāj dziļu iespaidu, taču ne tādu, lai tā plaši atvērtu vārtus. Tomēr pēc piecām minūtēm mēs šķērsojam vienīgo robežu, aiz kuras nav ko bīties ne no Džeimsa Bonda, ne no viņa varenajiem ienaidniekiem.

SpykerAutomobilis piebrauc pie paviljona, kur tika filmēta zemūdens aina. Tur mūs sagaida sportiska izskata sieviete, kas, kā izrādījās, ir instruktore – zemūdens speciāliste – un studijas fotogrāfe. Sievietes vārds ir Fēba. Viņa mums stāsta, kā instruējusi aktierus pirms filmēšanas un kā palīdzējusi pārvarēt spriedzi, ko radīja uzturēšanās zem ūdens Spyker salonā, kurš attiecīgajos apstākļos, neraugoties uz speciāli mainītajām logu ailēm, nešķita visai plašs. „Problēma bija tā, ka automobilis ar aktieriem, kā arī filmēšanas grupa ar masīvo aparatūru bija jāizvieto ierobežotajā baseina platībā,” viņa papildina savu stāstījumu. Fēba apgalvo, ka aktieriem dublieru nebija un Šārona Stouna godam izturēja 40 minūtes ilgās šausmas zem ūdens.

SpykerLai reproducētu šo šausmu atmosfēru, mēs Spyker piebraucam pie pašas baseina malas. Motors nodreb un apklust. Bet mēs, iekšēji saspringuši, klausāmies Džo vaļsirdīgo atzīšanos. Šis cilvēks kopā ar meistaru grupu izmantoja rokas zāģīti, lai ieurbtos Laviolette alumīnija korpusā. „Pakaļējo spārnu rajonā daļu virsbūves vajadzēja izzāģēt, lai izvērtu vinčas troses, ar kuru palīdzību mašīna tika iegremdēta ūdenī. Bija pamatīgi jāpasvīst,” viņš saka.

Spyker_Laviolette-016Satriekti mēs atstājam Pinewood, uz atvadām uzņemot attēlu studijas „007” priekšā. (Pēc dažām dienām, kad uzzināsim, ka ugunsgrēks šo paviljonus iznīcinājis, mēs arī paši jutīsimies kā aizdomās turamie.)

SpykerKarstuma iztvīkušajā Londonā ierodamies jau krēslā, tomēr ielu laternas cauri lielajiem logiem, kas Laviolette gadījumā kalpo par jumtu, brīnišķīgi izgaismo karti. Mūsu plāns ir vienkāršs: atrast Temzu un, turoties pie tās krasta, līdzīgi kā dzērājs turas pie žoga, nokļūt līdz mērķim – „Kanārijputniņu kuģu būvētavai”. Mēs ilgi maldāmies, iekams nonākam vajadzīgajā tunelī un, izniruši no tā, ieraugām ceļa rādītājus, kas apstiprina, ka meklēto vietu esam atraduši. Kaut kur te tika izdarīts nāvējošais lēciens.

SpykerTumsa un svešā apkārtne nedaudz dezorientē, un mēs vairākkārt vajadzīgajai vietai pabraucam garām. Beidzot apstājamies tur, kur, spriežot pēc visa, notika filmēšana.

SpykerNo tuvējā biroja izskrien nervozs jauneklis. Viņš bažījas par problēmām, kas varētu rasties ar bosu, un neatļauj neko fotografēt. Vienīgais, ko viņš var, ir atļaut man vākties prom, apmetot līkumu mājas priekšā. Es to arī daru, izvēloties kravas mašīnas cienīgu rādiusu. Un tad ierodas boss: sešdesmitgadīgs „administratīvais resurss” ar cieši sasietu kaklasaiti. Viņš skatās uz automobili. Skatienā lēnām noris atpazīšanas process: „Bet tas taču ir…” „Spyker!” mēs teikumu pabeidzam viņa vietā. Boss ar saviļņojumu stāsta, kā kinoļaudīm palīdzējis organizēt triku. Neļaujot svarīgajam lieciniekam attapties, es aicinu viņu sēsties mašīnā, un jau pēc brīža mēs stāvam tajā pašā vietā, no kuras notika lēciens. „Te viņi novietoja tramplīnu, no kura cauri stikla ekrānam automobili ielaida ūdenī. Mums nācās pārvietot pat tur tos stabus,” viņš stāsta.

SpykerMēs steidzamies atstāt Londonu, lai Spyker laikus atdotu saimniekiem. Mēs un Laviolette viens ar otru esam tik apmierināti, cik vien apmierināti var būt mīlnieki, kas nonstop režīmā aizvadījuši neaizmirstamu nakti. Kopā bijām tikai 24 stundas, taču nodarbojāmies ar lietām, kas ļauj vienam otru iepazīt labāk nekā saskanīgā laulībā aizvadīti gadi. Un tagad, ārpus pilsētas, ļaujamies abpusējai kaislībai – ātrumam. Ceļš ir līkumots, taču asfalts nav tik slidens kā pilsētā. Mūs atkal ieskauj sienas, taču šoreiz tas ir nevis tunelis, bet koku lapotne. Spyker elpo pilnu krūti. Tā stūre manās rokās trīs. Līkumus tas griež kā ar nazi. Es fiziski izbaudu savu partneri. Ne jau velti filmā redzamajiem zemūdens kadriem ir seksuāla nokrāsa. „Jūs gribat teikt, ka nodarbojāties ar seksu, braucot ar ātrumu 100 jūdzes stundā?” filmā varonei jautā izmeklētāji. „Ar ātrumu 110 jūdzes stundā,” viņa precizē.

Spyker„Man tagad ir Laviolette. Tas ir vieglāk, ātrāk un labāk peld,” ar Šāronas Stounas muti saka filmas varone. Piebildīšu, ka Laviolette šķiet nedaudz stingrāks nekā Spyker, uz kura bāzes tas radīts. Ātras braukšanas cienītāji zina, ka tā ir izprieca, kas prasa meistarību, uzmanību un piepūli. Ir arī daudz ātrākas mašīnas, taču tikai retā vadītāja pūliņus atalgo tik dāsni. Spyker savas filozofijas ziņā ir tuvāks vecās skolas sporta mašīnām. Tas ir ātrs tikai tāda braucēja rokās, kas spēj ar to tikt galā. Bet kompaktums un labā redzamība ļauj šo automobili izmantot ikdienā.

SpykerTam nav bīstami Anglijas lauku ceļi. Spyker nepievils ne pilsētā, ne laukos. Tas ir ātrs: 400 zirgspēki tā ātrumu līdz 100 kilometriem stundā kāpinās 4,5 sekundēs, bet maksimālais ātrums 300 kilometri stundā tam nodrošinās vietu superauto klubā. Bremzēšanas process ir labs vingrinājums kreisās kājas muskuļiem. Skaistais sarkanais salona apšuvums un sārtās siksnas izskatās skaisti, lai gan varbūt arī pārlieku kliedzoši, taču šis krāšņums pulcināja jūsmojošu pūli visur, kur mēs apstājāmies. Šī ir ekskluzīvāka izvēle salīdzinājumā ar Ferrari vai Porsche.

Spyker
Tehniskie raksturlielumi

SpykerTātad – apkoposim izmeklēšanas rezultātus. Mums ir eksperimenta rezultāti, aculiecinieku liecības un Spyker bosa Viktora Millera paziņojums. Notikumu rekonstrukcija apstiprināja viņa vārdus: lēciens ūdenī tika veikts ar tramplīna un pirotehnikas palīdzību. Ceļš tajā vietā ir pārāk šaurs, lai uzņemtu pietiekamu ātrumu – mums izdevās attīstīt tikai līdz 50 kilometriem stundā. Par laimi, šim trikam tika izmantots „manekens” – izķidāta virsbūve ar salonu. Divi filmēšanā iesaistītie automobiļi atgriezās Holandē, lai gan nevar teikt, ka sveiki un veseli. Tātad apsūdzību slepkavības izdarīšanā var atsaukt, varbūt uzņemšanas grupai var inkriminēt vienīgi nežēlīgu izturēšanos.

Kādi bija motīvi? Filmas veidotājiem bija vajadzīgs kārdinošs automobilis. Automobiļa radītājam – kārdinoša reklāma. Šajā ziņā triks spīdoši izdevās.

Spyker

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY