DŽERIJS KAVINGTONS, motociklu izgudrotājs

0
23
Jerry Covington

“Lai arī tas skan muļķīgi, ļaužu atmiņā es gribu palikt kā cilvēks, kas motociklus taisīja no visas sirds, ne tikai naudas dēļ,” saka Džerijs Kavingtons – viens no pašiem slavenākajiem mūsdienu motokonstruktoriem.

Desmit gadu vecumā, kad puikas slaistās bez darba, iet uz kino un dara nerātnības, Džerijs Kavingtons samontēja savu pirmo velosipēdu, par pamatu izmantojot vecā divriteņa detaļas. Vienlaikus viņš stūres dakšu nomainīja ar garu un ļoti smalku virzošo riteņa uzkares sistēmu, kuru sameistaroja no veca dārza inventāra. Tā bērnībā radusies mīlestība uz divriteņu transportu izgaismoja visu turpmāko amerikāņu pusaudža dzīves ceļu.

Jerry Covington
Discovery bike. Motors: Patrick Rennmotor, 113-ci (1849 cm3) Evo. Rāmis: Covington Hot Rod Softail.

Džerijs dzimis Teksasā policista ģimenē, taču uzauga saulainajā Dienvidkalifornijā – Hot-Rod (motocikli ar forsētu dzinēju) un čoperu dzimtenē, štatā, kur vīrieši jau vēsturiski inficēti ar Kalifornijas Custom-Kult vīrusu un aizrautīgi montē kastambaikus, čoperus un citu veidu motociklus. Jaunais Džerijs arī palīdzēja taisīt un krāsot motociklus Hot-Rod un citus tamlīdzīgus braucamrīkus, bet 18 gadu vecumā ķērās pie darbošanās pavisam nopietni. Viņš veco automobili apmainīja pret Harley-Davidson un to pārtaisīja par savu pirmo čoperu, nepieciešamās detaļas iegādājoties pie slavenajiem ražotājiem Denver Mullins, Mondo Porras un Little Freddie. Taču drīz vien ar to cieta avārijā. Traumu dēļ trīs vientulībā pavadītie mēneši tikai nostiprināja jaunekļa vēlēšanos savu aizraušanos pārvērst par profesiju. Izveseļojies viņš sāka nodarboties tikai ar motocikliem, tos montēja un pārdeva, īpaši nerūpējoties par slavu un peļņu.

Jerry Covington
Flashback. Motors: Total Performance 121-ci (1980 cm3) Evo-type. Rāmis: Covington Starrahmen Rigid.

Jauns dzīves posms sākās 1992. gadā, kad Džerijs ar ģimeni pārcēlās uz Oklahomu un Vudvārdā nodibināja kompāniju Convington’s Cycle City. Darbību ievadījis ar Harley-Davidson pārdošanu, viņš sāka izgatavot čoperus pēc pasūtījuma. Tagad viņa rīcībā ir brīnišķīgi iekārtota darbnīca ar modernām iekārtām, kur tiek izvirpotas detaļas no lieliem alumīnija blokiem, kā to dara aviobūvē; ar metāla lokšņu apstrādes un izstrādājumu krāsošanas cehiem. Te visu taisa paši – rāmjus un tvertnes, dubļu aizsargus un priekšējā kartera vākus, stūres un riteņus. Tāpēc nav jābrīnās, ka Džerija motocikliem ir īpašs ārējais izskats, tā saucamais Covington-Look, “Kavingtona stils”, kuram raksturīgu veidolu piešķir Džona Stromberga kā spogulis spīdīgais pārklājums. “Es labprāt veicu klasiskos, gleznainos darbus ar krāsu, bet tieši tas Džerijam patīk. Viņš parasti pasaka, kādu krāsu iztēlojies, un es ķeros pie darba,” atzīst Džons. Konstruktors pilnīgi uzticas savam māksliniekam, kas lielākajai daļai demonstrējumiem paredzēto modeļu piešķīris cildenu izskatu.

Jerry Covington
Clean Sweep. Motors: Patrick Racing 120-ci (1964 cm3) Evo-type. Rāmis: Covington Hot Rod Softail.

Džerijs Kavingtons sevi uzskata par laimīgu cilvēku, kuram apkārt ir patīkami un mīloši ļaudis. Viņu vidū ir baikeri un pasūtītāji, kolēģi un galvenais balsts – ģimene. Sieva, četri dēli un meita arī ir kā traki uz motocikliem. Ketlīna ļoti labi zināja, uz ko iet, kad iepazinās ar jauno konstruktoru, kura rokas bija melnas no darbošanās ar mašīneļļu un kurš pats bija nodevies fantāzijām par nākamajiem čoperu un kastambaiku modeļiem.

Jerry Covington
VQ Bike. Motors: Total Performance 124-ci (2029 cm3) Evo-type. Rāmis: Covington Limo.

Jaunajai sievietei neatlika nekas cits kā pilnībā nodoties motocikliem, citādi jau nevarētu saprast, ko tik dedzīgi mīl viņas vīrs un puikas. Tieši Ketlīna bija viena no pirmajām, kas amerikāņu sieviešu vidū ieviesa modi uz čoperiem.

Džerija firmā strādā visa ģimene. Sieva uzņēmusies ar papīriem saistīto darbu birojā un atbild par pārdošanu. Vecākais dēls nodarbojas ar transmisijas montāžu, otrais dēls – ar inventāra piederumu montāžu un ražošanu. Trešā dēla kompetencē ir motociklu rāmju izgatavošana un krāsošana. Pats jaunākais cehā darbojas ar dzelzi. “Tā ir neiedomājama laime – katru dienu redzēt savus bērnus, kurus pārņēmusi tā pati kaisle, kurai esmu nodevies es pats. Viņi strādā blakus, projektē un montē motociklus,” sajūsmas pilns saka tēvs.

Jerry Covington
Hot Rod Chopper. Motors: H&L 131-ci (2140 cm3) Evo-type (Billet-Bau). Rāmis: Covington Chopper Softail.

Vecākais dēls Deivids arī montē brīnišķīgus eksemplārus, kas iegūst godalgas dažādās motoizrādēs. Viens no viņa darbiem – Goldbobber kļuva par favorītu motoizrādē Easyriders Atlantā, gandrīz vai apsteidzot sava tēva darinājumus. Parasti viņa brīnišķīgie nestandarta modeļi iegūst godalgas un pēc tam rotā speciālo izdevumu vākus. Tā notika ar ērto un garo sarkano čoperu, kas ieguva otro vietu Best of Show karaliskajā klasē. Ar tādu pašu likteni lepojas viņa personīgais mirdzošais un kā ledene zaļais klasiskais čopers ar sacīkšu motocikliem paredzēto Denver’s Chopper priekšējo stūres dakšu, kas pagarināta par 46 centimetriem. “Manā uztverē,” skaidro Džerijs, “šis motocikls ar pāris novitātēm dažās vietās īstenībā iemieso īsta čopera garu.” Viņa atzīmētās novitātes ir 240. aizmugures riepa, seši gaitas pārslēgi un viens no visneparastākajiem firmas TP Engineering motoriem ar tilpumu 121-ci (1695 cm³).

Jerry Covington
Lucifer. Motors: Accurate Engineering 103-ci (1685 cm3) Panhead. Rāmis: David Covington.

Popularitāti vairojis vēl viens ekstravagants skaistulis ar noslēptām atsperuzkarēm un 300 milimetrus platu riepu uz aizmugures riteņa, kur nostiprināta speciāla konstrukcija ar masīvu cilindru, jo citādi gandrīz nav iespējams motociklu noturēt līdzsvarā, braucot taisni. Īpaša vieta ir ierādīta no vesela metāla gabala izvirpotajam Patrika Reisinga dzinējam (1849 cm³). Dizainers Džons Strombergs šim fantastiskajam darinājumam pielicis beigu akcentu ar lakas pārklājumu, kas izskatās pēc cukura glazūras uz pīrāga.

Jerry Covington
Skull Bike. Motors: Kendall Johnson 145-ci (2373 cm3) Evo-type. Rāmis: Covington Hot Rod Softail.

Kavingtona komanda 16 cilvēku sastāvā gadā samontē aptuveni 25 pasūtītas mašīnas, kas izskatās kā izlieti izstrādājumi, kuros katrs sīkums ir pārdomāts un viss saplūst vienotā veselumā.

Uz žurnālistu mūžīgo jautājumu, vai viņu ietekmē citi konstruktori, Džerijs atbild, ka viņam “vienmēr ir galvā savi projekti. Man daudz kas patīk citu darbos, taču klausīties es gribu tikai savu bungu rīboņu.” Tieši šī rīboņa nodrošina panākumus. Džerijs ielaida tirgū ielas Digger, kas kļuva tikpat populārs kā viņa čoperi. Nesen viņš un dēls eksperimentēja ar vecmodīgu motociklu Bobber stilā. Šie īsie un ļoti vieglie Scoots ir XX gadsimta 50. un 60. gadu atbalsis, kad motociklisti no saviem Harley-Davidson aizvāca (to bob) visu, lai tie kļūtu vieglāki un ātrāki. Rezultātā nekas nepalika pāri, izņemot motoru, rāmi, degvielas tvertni un riteņus.

Jerry Covington
Skull Bike. Motors: Kendall Johnson 145-ci (2373 cm3) Evo-type. Rāmis: Covington Hot Rod Softail.

Visi Kavingtona motocikli ir tik daudzveidīgi un unikāli pēc ārējā izskata, ka tos ir grūti klasificēt. Ja tiem arī ir kaut kas kopējs, tad tas ir neparastums. Baikeri jau sen ir sapratuši: ja tā ir neparasta mašīna, tad gandrīz vienmēr to izgatavojis Kavingtons. Pie viņa bieži vēršas pēc padoma iesācēji konstruktori. Jaunos viņš brīdina, lai necer, ka, pabeiguši modeli, nākamajā dienā kļūs ievērojami. “Dodu padomu: nejauciet dažādus veidus un citu ražotāju stilus, esiet savdabīgi un izkopiet paši savu stilu. Un tad, pēc gadiem 30, iespējams, radīsies iespēja pamosties slavenam.”

Jerry Covington

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY