Christina kruizu gaidot

0
131
Christina
Jahta Christina.

Taisnība bija angļu dramaturgam Šeridanam, kad viņš pirms diviem gadsimtiem apgalvoja, ka viena no visspēcīgākajām kaislībām ir godkāre. Tieši tā mudina cilvēku pārmaksāt par dārglietām, priekšmetiem vai zīmoliem, pārsniedzot reālo cenu, ja tie saistīti ar Leģendu. Bez tās diezin vai kāds izdotu vairāk nekā 100 tūkstošus dolāru dienā par braucienu ar Onasisa jahtu, lai cik grezna tā būtu. Cilvēku godkāres apmierināšanai kalpo ne tikai dārgi kažokādas pledi, bet arī pati jahtas vēsture, ko veido neticami, bieži vienskandalozi notikumi. Ir tik patīkami dzirdēt par šīs pasaules varenajiem, kas uz jahtas spēruši kāju, ka neviļus arī sevi pieskaiti izraudzīto klanam.

Christina…Kad 1943. gadā Monreālā ūdenī nolaida kārtējo kuģi Stormont, kura uzdevums bija konvojēt uz Eiropu ieroču un pārtikas kravas, nevienam nenāca ne prātā, ka necilā fregate numur K-327 pēc 15 gadiem kļūs par leģendāru jahtu, par īstu greznības un mājīguma salu. To jau grasījās sagriezt metāllūžņos, kad Aristotelis Onasis nolēma ar to papildināt savu fl otili. Šis grieķis, kas darba gaitas sāka no viszemākā pakāpiena un līdz 25 gadu vecumam jau bija kļuvis par miljonāru, šis avantūrists un biznesmenis, kas apsvēra katru savu soli, diplomāts un rēderis, kuru viņa flotes dēļ varēja apskaust ikviena valsts, nepavisam nedomāja jauno pirkumu pārvērst par vaļu zvejas vai tirdzniecības kuģi. Kuģim bija lemts kļūt par pašu lielāko privāto jahtu, kas ar savu komfortu un interjeriem pārspēja visbagātīgāko iztēli un vissmalkāko gaumi, jo viņš uz tās bija paredzējis uzņemt izcilākos politiķus, baņķierus, kinozvaigznes un magnātus. Šāda pazīšanās augstākajās sfērās viņam bija nepieciešama, lai veiksmīgi tirgotos ar naftu, tabaku, vaļu taukiem. Turklāt viņam pašam arī patika greznība. Bieži vien uzpeldēja atmiņas par to, kā jaunībā, meklējot labāku likteni, viņš kā matrozis pameta dzimteni un uz pasažieru lainera pirmo reizi ieraudzīja augstāko aprindu šiku – ar dārglietām izrotājušās sievietes vakartērpos un vīriešus smokingos. Greznība tik ļoti satrieca jaunekli, ka uz visiem laikiem noteica viņa dzīves mērķi – kļūt bagātam. Viņš nevairījās neviena darba un, pateicoties uzņēmēja ķērienam un intuīcijai, drīz vien savu panāca. Oficiālā versija ir tāda, ka tas notika, pateicoties tirdzniecībai ar tabaku, bet ir arī cita versija. Proti, sākotnējais kapitāls iegūts ar opija kontrabandu. Bet tālāk viss gāja plašumā. Par lētu naudu nopirktos karakuģus viņš pārvērta par labības noliktavām, pēc tam – par naftas tankkuģiem. Rezultātā viņa bagātība palielinājās līdz simtiem miljonu, bet šis grieķis, kura reputācija nekādā gadījumā nebija nevainojama, savam draugu lokam piepulcēja daudzus politiķus un fi nanšu dūžus.

Christina
Aristotelis Onasis un Žaklina Kenedija uz jahtas Christina klaja. 1971

Aristotelis Onasis nepavisam nebija skaistulis – maza auguma, neizskatīgs, ar lielu degunu. Kā daudzi domāja, uz panākumiem pie daiļā dzimuma viņam nebija ko cerēt. Taču viņam piemita rets talants apburt un valdzināt, viegli iekarot jebkuru sievieti. Viņā sievietes saskatīja nevis „naudas maisu”, bet Vīrieti un iemīlējās līdz ausīm. Par viņa mīļākajām kļuva kinozvaigznes un augstāko aprindu dāmas. Daudzi romāni sākās uz leģendārās jahtas. Šajā „peldošajā pilī”, kuras greznība provocēja uz neprātu un ierastās kārtības pārkāpšanu, noteicēja bija nevaldāma kaislība.

Christina
Marija Kallasa uz jahtas Christina klaja. 1959

Bijušo karakuģi (gandrīz 100 m garumā un piecstāvu mājas augstumā) ar 1600 tonnu tilpumu Onasis nopirka par nieka 34 tūkstošiem dolāru, bet vēlāk ieguldīja tiem laikiem astronomisku summu – 4 miljonus dolāru, lai to pārvērstu par labāko privāto jahtu. Viņš to nosauca mīļotās meitas vārdā par Christina. Vācu arhitekts Cēzars Pinavs, pildot pasūtītāja gribu, jahtu pārvērta par īstu šedevru.

ChristinaNo tehnikas viedokļa jahta bija pati pilnība. Augšklājā tika ierīkots helikopteru pacelšanās un nolaišanās laukums, kurā pastāvīgi dežurēja helikopters. Taču viss nobālēja salīdzinājumā ar greznajiem interjeriem, kuru iekārtošanai Onasis naudu nežēloja. Katra kajīte bija nosaukta kādas Grieķijas arhipelāga salas vārdā. Interjeru noformējumā tika izmantoti retu šķirņu kokmateriāli, āda, dārgmetāli un pusdārgakmeņi. Visur bija izvietotas antikvāras mēbeles. Pie sienām – Renuāra un El Greko gleznas, arī slavenā „Madonna un eņģelis”, bet blakus tām pareizticīgo ikonas. Satriecošs bija ar zilu lazurītu apdarinātais kamīns smēķēšanas istabā. Bārā – ar vaļu sēklinieku ādu apvilkti krēsli. Saimniekam patika samulsināt savus viesus ar nevainīgu frāzi: „Jūs sēžat uz paša lielākā peņa pasaulē!” Mūzikas istabā stāvēja Steinway klavieres, bet sienas bija izrotātas ar Baccarat kristāla gaismasķermeņiem. Vītņu kāpnēm, kas ved no augšējā klāja uz apakšējo klāju, margu balsteņi bija no oniksa un bronzas, margas – no sudraba. Vannasistabu apdarei izmantots marmors, bet krāni un citi aksesuāri pārklāti ar zeltu. Uz gultām – brīnišķīga Venēcijā izgatavota linu veļa.

ChristinaKuģa priekšgalā esošā baseina dibens klāts ar mozaīku, kurai akmeņi atvesti no Mīnoja pils Krētā. Dienā baseinā turēja omārus, ko pasniedza vakariņās, bet vakarā baseinu piepildīja ar šampanieti.

ChristinaNav jābrīnās, ka šajā neredzētās greznības un smalkās gaumes mītnē atpūsties, izklaidēties un parunāt par darījumiem ieradās daudzi slaveni viesi, kuru vidū bija Džons Kenedijs, Vinstons Čērčils, Ēģiptes karalis Faruhs, Frenks Sinatra, Grēta Garbo, Merilina Monro, Elizabete Teilore un Ričards Bārtons. Uz „Kristīnes” notika divas visspožākās aizvadītā gadsimta kāzas – tika svinētas Monako fi rsta Renjē laulības ar kinozvaigzni Greisu Kelliju un paša Onaša laulības ar prezidenta Džona Kenedija atraitni Žaklīnu. Bet pirms tam jahta kļuva par liecinieci „zelta grieķa” vētrainajam romānam ar operas dīvu Mariju Kallasu, no kuras viņš šķīrās Žaklīnas dēļ. Jāteic, ka viņi iepazinās agrāk, 1957. gadā, kad uz jahtas „Kristīne” bija vēsturiskā Džona Kenedija un Vinstona Čērčila tikšanās. Kamēr Kenedijs un Čērčils runāja par augsto politiku, Onasis pirmajai ASV lēdijai izrādīja savu peldošo dārgumu. „Tas bija neticami. Viss kā „Tūkstots un vienas nakts” pasakā,” Džekija ar sajūsmu rakstīja savai māsai lēdijai Lī Radzivilai. Kad sešdesmito gadu beigās paklīda baumas par to, ka viņš apprecējies ar atraitnēs palikušo Žaklīnu, daudzi tās noturēja par preses „pīli”. „Viņš ir pārāk maza auguma, pārāk daudz sveštautietis, pārāk bagāts. Un viņš – nav Džons,” konstatēja New-York Times, vēl nezinot, ka Onasim piederošajā Skorpijas salā jau bija notikusi vienkārša laulību ceremonija.

ChristinaKā likās, leģendārās jahtas zelta laiki līdz ar slavenā grieķa nāvi ir beigušies. Meita, kura jahtu ieguva mantojumā, to atdeva Grieķijas valdībai. Gandrīz ceturtdaļgadsimtu jahta stāvēja noenkurota, rūsēja un zaudēja spožumu, līdz to par 3 miljoniem dolāru nopirka grieķu biznesmenis Džons Pols Papanikolau. Jaunais īpašnieks restaurēja brīnišķīgos interjerus un jahtu aprīkoja ar pašu modernāko tehniku, iztērējot šim nolūkam aptuveni 50 miljonus dolāru. Katra kajīte tagad apgādāta ar modernu aparatūru, ir parādījies spa centrs ar džakuzi un trenažieru zālēm. Jahta ieguvusi jaunu nosaukumu – Christina O, kas tai dots par godu pirmajam īpašniekam, bet galvenais – tā joprojām ir pati greznākā jahta pasaulē. Tagad jahta laiku pa laikam stāv Nicā, gaidot kārtējo kruīzu, kurā dosies cilvēki, kas vēlas izjust saskarsmi ar Leģendu…

Christina

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY