Leģenda: Rolls-Royce London-Edinburgh Silver Ghost

Legend
Oldsmobile curved dash runabout. 1901

Oldsmobile curved dash runabout. 1901

Rensoma Eli Oldsa izgudrotais mazais divvietīgais automobilis savā sākotnējā izskatā ir „kariete bez zirga”. Interesanta ir Oldsmobile curved dash runabout radīšanas vēsture. 1899. un 1900. gadā Detroitas rūpnīcā Olds Motor Works samontēja 11 mašīnas, to skaitā vairākus elektromobiļus. 1901. gada martā rūpnīca nodega. No liesmām izdevās izglābt tikai mazo Runabout, kas vēlāk kļuva slavens. Investori gaidīja procentus no saviem ieguldītajiem kapitāliem, tāpēc tika nolemts sākt ar pašu mazāko no ieplānotajiem automobiļiem, kurš ieguva iesauku curved dash („apaļā priekša”) un maksāja 650 dolāru. Tas kļuva par amerikāņu pirmo masveida automobili (tika izlaisti vairāk nekā 10 tūkstoši šo vienkāršo viencilindra automobiļu).

Legend
Rolls-Royce London-Edinburgh Silver Ghost (”Sudraba spoks”). 1907

Rolls-Royce London-Edinburgh Silver Ghost (”Sudraba spoks”). 1907

Automobiļa Rolls-Royce Silver Ghost pamatā bija pirmais „mūsdienu” automobilis – 1901. gada Mercedes (radiators, motors, pārnesumkārba, pakaļējā ass). Pateicoties šim modelim, kura ražošana sākās 1906. gadā, tā konstruktors Henrijs Roiss kļuva slavens. Mašīnai bija izteiksmīgs ārējais izskats (atpakaļ atliekta priekšējā stikla augšdaļa, kamēr citām tā laika mašīnām stikls bija vertikāls) un ērts salons. Sera Henrija Roisa izcilā inženiermākslas kvalitāte ļāva montēt modeļus Silver Ghost, kurus var ekspluatēt līdz pat šim laikam (par nopelniem Lielbritānijas autobūves attīstībā Henriju Roisu iecēla par bruņinieku).

Legend
Rolls-Royce London-Edinburgh Silver Ghost (”Sudraba spoks”). 1907

Pic-Pic-Tourenwagen. 1914

Šveices automobilī Pic-Pic (atvasināts no Piccard-Pictet) īstenībā nav nekā oriģināla, izņemot tā amizanto nosaukumu, kas atgādina pulksteni ar dzeguzi. Tomēr šis automobilis ir izcils autobūves sākuma laiku paraugs. Pic-Pic var uztvert kā šveiciešu precizitātes iemiesojumu. Un šo pieņēmumu apstiprina fakts: automobilis arī tagad ir brīnišķīgā stāvoklī un darbojas tāpat kā izlaides brīdī.

Legend

Legend
Pic-Pic-Tourenwagen. 1914

Farman A6B Super Sport. 1919

Pirmo automobili Farman ar sešcilindrīgu Mercedes dzinēju publikai parādīja Parīzes autosalonā 1919. gadā. Kompānijas dibinātājs Anrī Fārmans labi pārzināja aerodinamiku, tāpēc daudziem viņa modeļiem ir oriģināla plūdlīnijas forma. Tika piemeklēts arī atbilstošs sauklis: “Ja kāds cits automobilis brauc, tad Farman lido.” Mašīnas A6B silueta līnijas ir graciozas, bet 1919. gadam pat progresīvas. Spārnu plūdlīnija, taisnās viduslīnijas un aizmugures daļas forma, kas atgādina kuģa pakaļgalu, izskatās interesanti un rada iespaidu, ka automobilis ir izgatavots 10 gadus vēlāk. Laikā no 1919. gada līdz 1930. gadam tika izlaisti tikai 120 Farman A6B automobiļi. Sakarā ar to, ka šajā modelī ir plaši izmantots alumīnijs, no visām izlaistajām mašīnām ir saglabājušās tikai četras. Lieta tā, ka Otrā pasaules kara laikā visus automobiļus, kuru izgatavošanai izmantots alumīnijs, sagrieza metāllūžņos un pārkausēja kara vajadzībām.

Legend

Legend
Šis automobilis tika izgatavots maharadžas Idara vajadzībām

Bugatti Typ 35A. 1924

No 75 modeļiem, ko savā mūžā uzbūvējis Etore Bugati, viens no veiksmīgākajiem inženierrisinājuma ziņā ir sacīkšu automobilis Typ 35. No 1924. gada līdz 1930. gadam tika izgatavotas 200 šīs sērijas mašīnas, ar kurām braucēji dažādās sacensībās ieguva daudzas pirmās vietas. Modelis bija ļoti interesants un apliecināja konstruktora tieksmi pēc skaistuma un oriģināliem tehniskiem risinājumiem.

Legend
Bugatti Typ 35A. 1924

LegendMercedes-Benz S. 1928

Leģendārais automobilis, ko 1927. gadā konstruēja izcilais inženieris Ferdinands Poršē, bija viens no pirmajiem tolaik tikko kā nodibinātās firmas Daimler-Benz (kompānijas Daimler un Benz apvienojās 1926. gadā) automobiļiem. Sešcilindru dzinējs ar 6800 kubikcentimetru tilpumu un 180 zirgspēku jaudu ļāva automobilim attīstīt ātrumu līdz 165 kilometriem stundā.

Bija pienācis S tipa triumfa laiks. Rūdolfs Karačola ierakstīja savu vārdu vēsturē kā Nirburgas sacensību uzvarētājs. Veiksmīgi startēja arī Ādolfs Rozenbergs. Bet 1928. gadā sportiskie panākumi (53 uzvaras un 17 rekordi) S tipam bija kļuvuši jau par ierastu lietu.

1928. gadā tika radīts Mercedes-Benz SS (Super Sport) ar 3400 mm riteņu masu, bet 1929. gadā – SSK (īsais Super Sport; bāze bija saīsināta līdz 2950 mm). 1931. gadā inženieri Hanss Nībels un Makss Vāgners radīja automobili, kura svars bija 1500 kg, – SSKL (īsais vieglais Super Sport). Tika izgatavotas kopskaitā 290 S sērijas mašīnas.

Legend
Mercedes-Benz S. 1928

Auburn 851. 1935

Kompānijai Duesenberg Gordona Bjueriga projektētais divvietīgais sporta automobilis ar garu zemu pārsegu, vertikālu priekšējo stiklu, hromētām caurulēm, izvirzītiem spārniem un ļoti sašaurinātu aizmugures daļu ir visnotaļ interesants. Slaveno sacīkšu braucēju Dženkinsa un Mortona paraksti, kas iegravēti uz aparātu panelim piestiprināta maza taisnstūrīša, apstiprina, ka ar mašīnu veikti vairāk nekā 100 izmēģinājuma braucieni. Taču 1936. gads mašīnai Auburn diemžēl kļuva par pēdējo, lai gan jau bija izstrādāts 1937. gada modelis.

Legend
Auburn 851. 1935

LegendTalbot Lago. 1937

Pateicoties konstruktora Antonio Lago pūliņiem, kompānija Sunbeam-Talbot-Darracq, kurā kopš 1933. gada valdīja krīze, ne tikai uzlaboja savu finansiālo stāvokli, bet arī 30. – 40. gadu beigās kļuva par slavenas markas īpašnieci. Visiem Lago laikā konstruētajiem automobiļiem bija nosaukums Talbot Lago. Par šo automašīnu vizītkarti kļuva spārnu un virsbūves garās astes daļas pilienveida forma, kas atgādināja komētas asti, kā arī krāsu diferenciācija (automobilis bija krāsots divos toņos ar gaišiem spārniem un tumšu pārsegu).

Legend
Talbot Lago. 1937