Leģenda: Cadillac Runabout, Packard Twin Six

Legend
Cadillac Model A Runabout

CADILLAC MODEL A RUNABOUT. 1903

Kompānijas Cadillac Automobile vēstures aizsākumi meklējami jau 1889. gadā, kad Henrijs Fords nodibināja Detroitā uzņēmumu Detroit Automobile Company. Pēc tam, kad Fords ar vairākiem partneriem to atstāja, 1902. gadā uz atlikušo palieku pamata tika izveidota kompānija, ko nosauca tās dibinātāja – franču muižnieka Antuāna de la Mota Kadillaka vārdā.

Redzamais automobilis tiek uzskatīts par pašu vecāko saglabāto automobili Cadillac, lai gan tam ir 13. kārtas numurs. Tolaik, kad šis automobilis parādījās, jēdziens Model A attiecībā uz kadilakiem vēl netika lietots: tas parādījās vēlāk, kad 1904. gadā iznāca jaunais modelis Cadillac Model B un radās vajadzība vecos automobiļus kaut kā atšķirt no jaunajām mašīnām. Bet 1903. gadā izgatavoja gluži vienkārši divvietīgos Cadillac Runabout un četrvietīgos Cadillac Tonneau. Šie kadilaki faktiski bija identiski ar automobiļiem Ford Model A.

Modelim A Runabout bija 1,6 litru viencilindra motors ar 10 zirgspēku jaudu, un mašīna tolaik maksāja 850 dolārus. Mūsdienās skan diezgan smieklīgi, taču summa bija ekvivalenta rūpnīcas strādnieka gada algai.

PACKARD TWIN SIX. 1915

Pirmo automobili Packard – Model A 1899. gadā Vorenā (Ohaio štats, ASV) samontēja brāļi Džeimss Vords un Viljams Dauts Pakards. Pirmajām mašīnām Packard, tāpat kā vairumam citu amerikāņu automobiļu, bija vienkārša konstrukcija ar liela darba apjoma četrcilindru, bet pēc tam sešcilindru dzinēju. Vēlāk, 1903. gadā kompānija no Vorenas pārcēlās uz Detroitu, kur arī palika visu darbības laiku.

Džesijs Vinsents 1915. gada beigās iepazīstināja ar jaunu automobili Packard Twin Six, kuram bija Amerikā pirmais 12 cilindru dzinējs. Šis automobilis bija stipri apsteidzis savu laiku un konkurentus, nosakot augstākās klases automobiļu attīstības tendences. Līdztekus unikālajam dzinējam (V12, 6,95 litru tilpums, 88 zirgspēku jauda; divi čuguna sešcilindru bloka cilindri uz alumīnija kartera bija uzstādīti 60 grādu leņķī; bloku galviņām bija Г-veida konfifi gurācija ar viegli sasniedzamiem vārstiem) pirmo reizi Savienotajās Valstīs tajā bija izmantoti alumīnija virzuļi. Lai gan mašīnas maksimālais ātrums bija tikai 113 kilometri stundā, motoram piemita brīnišķīga pielāgošanās spēja. Automobilis varēja līgani ieskrieties no ātruma 6 kilometri stundā.

LegendDeviņos gados, no 1915. līdz 1923. gadam, tikai izlaisti 35 046 automobiļi Packard Twin Six. To cena atkarībā no virsbūves tipa svārstījās no 2750 dolāriem (par septiņvietīgu tūrisma automobili) līdz 4800 dolāriem (par imperial tipa limuzīnu). Slavenās Amerikas virsbūvju fifi rmas – tādas kā Derhem, Le Baron, Brewster – uz modeļa Twin Six šasijas samontēja ļoti daudzas virsbūves.

Tolaik jaunais ASV prezidents Vorens Hārdings 1920. gadā inaugurācijas ceremonijā pirmo reizi tradicionālo balto zirgu nomainīja ar baltu automobili. Šis automobilis bija Packard Twin Six.

CORD L-29 PHAETON. 1929

Publika 1929. gadā tika iepazīstināta ar automobili Cord L-29, kam šāds nosaukums bija dots par godu ražotājkompānijas īpašniekam Erretam Lobanam Kordam.

Priekšējās piedziņas automobilim bija Phaeton virsbūve ar vaļēju virsu un astoņcilindru dzinējs ar 4,9 litru tilpumu un 125 zirgspēku jaudu.

Legend LegendTaču ar tā tehnisko apkopi radās grūtības. Turklāt arī neparastā un nepavisam ne lētā automobiļa izlaides laiks bija izvēlēts neveiksmīgi – Volstrītā sākās panika, tāpēc izdevās pārdot tikai 4400 modeļa L-29 eksemplārus, bet 1932. gadā tā izlaide tika apturēta.

LegendAUBURN V12 SPEEDSTER. 1932

Ar Auburn – vienu no slavenākajiem amerikāņu automobiļiem saistītie notikumi aizsākās 1900. gadā, kad Obernā (Indiānas štats) brāļi Frenks un Moriss Ekharti sāka izgatavot vieglos automobiļus. Pirmais sērijveida automobilis Auburn dienasgaismu ieraudzīja 1903. gadā. Tā bija divvietīga mašīna ar viencilindra dzinēju un ķēdes pievadu uz aizmugures riteņiem.

LegendPar firmas īpašnieku 1924. gadā kļuva rūpnieks Errets Lobans Kords. Tas firmai bija izšķirošs brīdis – tā kļuva slavena. XX gadsimta 20. gadi bija Auburn ziedu laiks. Kompānija 1926. gadā pārņēma firmu Dusenberg.

Legend1928. gadā debitēja modelis 8-88 ar virsbūvi, kurai bija trauksmainas aprises, un V veida vējstiklu. Mašīna bija apgādāta ar astoņu cilindru dzinēju Lycoming, kura tilpums bija 4,5 litri un jauda 88 zirgspēki. Automobilis izskatījās neparasti garš un zems, tā ātrums pārsniedza 160 kilometrus stundā. Mašīnai tika dots nosaukums Auburn Speedster.

LegendVēlāk – 1932. gadā – Speedster apgādāja ar V veida 12 cilindru dzinēju Lycoming, kura tilpums bija 6,4 litri un jauda 160 zirgspēki. Automobiļa maksimālais ātrums bija 188 kilometri stundā. Auburn V12 Speedster ražošanā noturējās divus gadus. Pēc tam to nomainīja viens no pašiem skaistākajiem spīdsteriem Auburn 851.

LegendDELAHAYE 135 MS ar FIGONI&FAlASSHHI VIRSBŪVI. 1947

Tā laika daudzajos autožurnālos bija redzama Delahaye reklāma, ko rotāja daiļa francūziete ar mīlīgu sejiņu. Reklāmai pievienotais teksts skanēja tā: „Visu, kas viņai patīk – komfortablu salonu, elegantas līnijas, vieglu vadāmību, ātrumu pārslēgšanu ar vienkāršu selektoru, sniedz Delahaye 135.”

LegendSavu pirmo vieglo automobili Emīls Delaē izgatavoja 1894. gadā Tūrā. Pēc ražošanas pārcelšanas 1898. gadā uz Parīzi viņš kļuva par vienu no pirmajiem automobiļu ražotājiem pasaulē. Delaē 1906. gadā atstāja uzņēmumu un par tā vadītāju kļuva Šarls Vaifenbahs, kas fifi rmu vadīja līdz 50. gadiem.

Automobili Delahaye 135 MS (Modififice Speciale) publikai parādīja 1938. gada oktobrī Parīzes autosalonā. Modelim bija sešcilindru dzinējs ar 3,6 litru tilpumu un 135 zirgspēku jaudu, neatkarīga priekšējā uzkare ar vienīgo šķērsatsperi, planetārā transmisija Cotal ar elektromehānisko selektoru. Mašīna spēja attīstīt ātrumu 170 kilometri stundā.

LegendAutomobiļi Delahaye 135 ar brīnišķīgajām Figoni&Falaschi, Chapron, Franay, Letourner&Marchand un Guillore virsbūvēm 50. gadu vidū pilnīgi pamatoti ierindojās augstākās klases automobiļu sarakstu augšgalā. Firma Delahaye speciāli virsbūvju ražotāju vajadzībām automobiļa rāmi apgādāja ar papildu stiprinājumiem. Izcilās gaitas īpašības apstiprināja Delahaye 135 uzvaras dažādās sporta sacensībās.

Reprezentācijas automobilis Delahaye ar Jozefa Figoni un ovidio Falaši virsbūvi, kuru viegli varēja pazīt pēc garajām plūstošajām līnijām, tika uzbūvēts Agi Khanam. Viņa dēls Ali Khans daudzus gadus vēlāk šo sarkano automobili uzdāvināja aktrisei Ritai Heivortei.

Legend