Leģenda: Peugeot Type 4, Mercer 35J Raceabout

0
24
Legend
Peugeot Type 4 Tunisijas beja parādes automobilis. 1892

Peugeot Type 4 Tunisijas beja parādes automobilis. 1892

Pēc Parīzes izstādes, kur 1889. gadā tika parādīta trīsriteņu tvaika ekipāža, Armāns Pežo nolēma izgatavot automobiļus ar cauruļrāmi un Gotlība Daimlera dzinējiem. Viņš 1892. gadā samontēja no 29 eksemplāriem sastāvošu četrriteņu transportlīdzekļu sēriju, par kuras vainagojumu kļuva pēc Tunisijas beja pasūtījuma izgatavotais modelis Type 4. Ar tradicionālajiem ornamentiem rotātais automobilis tika izmantots parādēs.

Mercer 35J Raceabout. 1913

Mercer 35J Raceabout bija viena no pirmajām sacīkšu mašīnām Amerikā un viens no labākajiem sporta automobiļiem XX gadsimta sākumā. Kompāniju Mercer Automobile Co., kas to izgatavoja, 1909. gadā Trentonā nodibināja rūpniecības magnātu Reblingu ģimene. Kompānijas prezidents bija Ferdinands Reblings, bet ģenerāldirektors – viņa radinieks Vašingtons Reblings II.

Automobilim bija pieclitrīgs dzinējs ar T-veida bloka galviņu, jauda 56 zirgspēki, 1900 apgriezieni minūtē. Dzinēja jauda bija pietiekama, lai vieglais automobilis attīstītu ātrumu līdz 110 kilometriem stundā. Salīdzinājumam atgādināsim, ka tolaik lidmašīnu ātrums sasniedza tik tikko 80 kilometrus stundā. Dzinējs bija uzstādīts uz šasijas ļoti zemu, mašīnas vadītāja un pasažiera kausveidīgos sēdekļus montēja tieši uz rāmja. Automobilim nebija nedz durvju, nedz sānu un pat ne vējstikla.

No sešām sacīkstēm, kurās 1911. gadā bija pieteikts Raceabout, tas uzvarēja piecās. Taču slava nebija ilga. Grūti teikt, kā veidotos Mercer Automobile Co. liktenis, ja 1912. gada pavasarī Vašingtons Reblings nebūtu devies uz Eiropu izmēģināt jauno itāļu automobili Fiat. Atceļā viņš bija nopircis biļeti braucienam ar Titanic…

Sacensībās Elginā 1914. gada 22. augustā notika divu automobiļu Raceabout sadursme, kurā gāja bojā divi cilvēki. Kompānija nekavējoties slēdza sacensību programmu. Tajā pašā gadā galvenais inženieris Finlijs Robetsons Porters kompāniju atstāja un nodibināja savu firmu, taču viņa pēcteči Mercer 35J Raceabout slavai nespēja pat pietuvoties.

LegendDuPont modelis H ar Merrimac virsbūvi. 1931

Pagājušā gadsimta 20. gados Pola Dipona dibinātā kompānija DuPont Motors Inc. pastāvēja tikai 12 gadus un pa šo laiku saražoja 537 automobiļus. Parasti uz šasijām tika uzstādītas tādu firmu virsbūves kā Merrimac, Derham, Waterhouse un Murphy. Šis rodsters ar melnbalto virsbūvi, kas saglabājies tikai vienā eksemplārā, bija izstādīts Ņujorkas autosalonā 1931. gadā.

Legend LegendCisitalia 202 Spider Nuvolari. 1947

Pjero Duzio vārds tagad reti kuram kaut ko izsaka. Pat Itālijā tas ir tikpat kā aizmirsts. Bet savulaik viņš bija itāļu futbola zvaigzne un nodibināja Itālijas preču ražotāju konsorciju Consorzio Industriale Sportivo Italia, saīsināti – Cisitalia. Pjero Duzio veltīja daudz spēku tam, lai izveidotu teicamu sacīkšu automobili ar emblēmu Cisitalia.

Legend LegendPēc modeļa D46, kura galvenais dizainers bija izcilais Dante Džakoza, dienasgaismu ieraudzīja automobilis ar indeksu 202. Tieši Cisitalia 202, kuru izstrādāja Džovanni Savonuci, kļuva patiešām leģendāra, bet kupeja ar ateljē Pininfarina virsbūvi – par vienīgo automobili, kas izpelnījās godu tikt izstādītam Modernās mākslas muzejā Ņujorkā.

Tacio Nuvolari ar spaideru Cisitalia 202 1947. gadā ieņēma otro vietu sacensībās Mille Miglia. Pēc šā notikuma modeli Spider nosauca viņa vārdā.

LegendCadillac Sedanette Coupe. 1949

Trīsdesmito gadu populāro modeli Sedan ar noņemamo jumtu četrdesmito gadu sākumā nomainīja kupeja Sedanette ar aizmugures spārnu savdabīgajām „spurām”, kuru izlaida līdz pat 1949. gadam.

Legend Legend

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY